Hej Datan från ditt första formulär lägger du upp i sessionsvariabler. När du sedan laddar ditt preview fönster plockar du helt enkelt ner datan från sessionsvariabler. Vid "posta" så läggs datan ner i databsen och kör en Session.Abandon för att döda dina sessioner. Så långt är jag med. Saken är den (vilket kanske inte framgick av mitt inlägg) att jag inte har en aning om HUR jag ska skriva i formuläret för att ÖPPNA ett pop up fönster och få värdena från forumläret med mig. Antar att det är något med ett onClick kommando, men det är utöver min kunskap :( Mellan <head> och </head> lägger du in denna kod. Varför inte posta information till ett nytt fönster istället för att använda sessions...Öppna ett "preview" fönster i ett formulär
Jag håller på att pula med ett forum script. När man ska lägga in ett nytt inlägg i forumet så skulle jag vilja ge besökarna en möjlighet att förhandsgranska (preview) sitt inlägg innan dom "postar" det. Förhandsgranskningen vill jag då att den ska öppnas i ett eget fönster (med endast rullningslist), och detta utan att huvudfönstret (det med formuläret i) skickas vidare till sidan som sparar inlägget i databasen.
Detta ska då kunna göras genom antingen en tredje knapp i formuläret (är två nu: en skicka och en rensa) eller genom en vanlig text länk. Självklart så måste ju formulärs datan skickas med så jag kan visa den i pop up fönstret (använder metoden POST i formuläret).
Hoppas någon förstår hur jag menar med min svammliga förklaring :) samt att någon har en lösning på det.
PS funktionen jag söker är som den i Snitz forum, ifall ni sett det. Har tittat igenom koden där men inte blivit klokare för det :)
Tack på förhand!
TotteSv: Öppna ett "preview" fönster i ett formulä
Sv: Öppna ett "preview" fönster i ett formulä
Tack för svaret ändå :)
Någon annan som vet?
TotteSv: Öppna ett "preview" fönster i ett formulä
<script language="JavaScript">
<!--
function OpenPopUp()
{
window.open("dinsida.asp","Preview","toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,fullscreen=no,width=590,height=360,top=200,left=200");
}
//-->
</script>
Lägg sedan in detta i din "Skicka" eller "Posta" knapp eller vad du kallar den som finns i formuläret.
onClick="OpenPopUp();"
Detta borde funka.
/PeterSv: Öppna ett "preview" fönster i ett formulä
Ange bara ett värde till
<code>
<form target="someWindow">
</code>
Finns inte framen så skapas ett nytt fönster automatiskt. Du kan även använda PopUp funktionen om du vill. Då öppnar du fönstret innan du postar informationen