Nu blir jag tokig.... Menar du att det ska vara svensk visning? Då ska LCID vara 1053... Jag testade att lägga in LCID 1053, men det löste inte problemet...nu skrev den 02/08-2003 På min sida fick jag Hej testa med: Tack...det fungerar bra när jag skriver ut det på sidan; 8-2-2003 21:25:16 Hur det sparas i databasen spelar väl ingen roll - det är väl hur du visar det som har betydelse? Det kan du enkelt hantera med formatering... Hej Access presenterar datumet i det format du valt i tabellens designläge. Formatet yyyy-mm-dd hh:mm:ss är "General". Har du problem med att få Session.LCID = 1053 kan det bero på att de lokala språkfilerna inte är installerade. > <b>Har du problem med att få Session.LCID = 1053 kan det bero på att de lokala språkfilerna inte är installerade. </b>Dessa jäkla datum!!
Har haft problem med datum visningen på en sida jag har gjort, och jag testade och lägga till <code><%Session.LCID = 1043%></code>
Det fungerade fint i början, men nu helt plötsligt så vänder den på dag och månad igen. Jag har inte gjort någon som helst ändring i koden sen senast.
När det är rätt så ska datumet visas: dag-mån-år
Nu visar den: mån-dag-år
Tidsformatet jag använder mig av är: <code><%=now%></code>
Kan man på något vis styra så att man själv bestämmer vilken ordning dag-mån-år ska komma?
Någon som kan hjälpa mig?
/LAriSv: Dessa jäkla datum!!
Du kan plocka datumdelar ur ett datum... (skrivet på fri hand... =
<code>
myyear = year(now())
mymonth = month(now()
myday = day(now())
</code>
Men du kan också formatera ett datum med FormatDate-funktionen...
Hur vill du hantera det?Sv: Dessa jäkla datum!!
Vilket ju är fel det med.
Det jag vill få är ju att den ska visa det i svenskt format, med tid och allt.Sv: Dessa jäkla datum!!
2003-02-08 15:05:43
med 1053 och now()...
Sorry men då kan jag nog inte hjälpa mera...Sv: Dessa jäkla datum!!
Verkar skumt att det inte fungerar med LCID
Du kan kolla de funktioner jag skickade upp [Fyra olika svenska datumformat]
Hoppas det hjälperSv: Dessa jäkla datum!!
<code>
<%=Day(Now) & "-" & Month(Now) & "-" & Year(Now) & " " & FormatDateTime(Now,vbLongTime) %>
</code>Sv: Dessa jäkla datum!!
Men när det sen läggs in i databasen (access) så skriver den in det så här: 2003-08-02 21:22:41
Alltså vänder den på dag o datum vid inskrivningen i databasen....
Någon som har något mer tips?Sv: Dessa jäkla datum!!
Värdet på ett datum är ju egentligen ett heltal och timmar och minuter decimaler... så det är ju väsentligt att det sparas rätt - hur du visar det är ju formateringen som avgör..Sv: Dessa jäkla datum!!
Jo det kan ha betydelse. Om man vill att en post skall visas fram till 6/2 2003 och någon annan administratör hämtar upp och redigerar posten så kan denna t.ex återsparas som 2/6 2003 och problemet är ett faktum. Detta problem gäller väl endast unixservrar egentligen
MJProblem med datum
Jag skrev just en artikel (Artikel [Include-filer i asp, hur de används]) om #include-filer som snuddade vid problemet med datum.
Mitt tips är att skapa en liten funktion som returnerar datumet i form av en textsträng formaterad på det sätt du vill.
<code>
<%
Function egetDatum(inputDate)
Dim returnDate
returnDate = DatePart(”mm”, inputDate) & ”-” & DatePart(”dd”, inputDate) & "-" & DatePart(”yy”, inputDate)
egetDatum = returnDate
End Function
%>
</code>
Spara koden i en separat fil som du sedan inkluderar i sidan med en #include-tag.Sv: Dessa jäkla datum!!
Sv: Dessa jäkla datum!!
Det får du gärna förtydliga!
När man sätter en LCID så är det servern som tar hand om att formatera texten korrekt. Alltså behöver klienten inte de lokala språkinställingarna!
Möjligtvis att man skulle behöva installera de lokalt på servern, men jag har svårt att tro det! Men om du har annan information så får du gärna dela med dig av den!