Hmm.. Hej! Thnx mannen.. assåå.. du hade ju inte behövt ta död på dig.. det verkade jobbigt att komma på det där.. Hej! Kolla länk i text..
Har en text.. med en URL någonstans mitt i..
Hur gör jag den till en länk??
/Flee Sv: Kolla länk i text..
Skrev ihop den här ikväll och den är inte så himla noga testad. Den fungerar korrekt FÖRUTOM när samma URL förekommer fler än en gång i samma sträng.
<code>
Function MakeHREF(s)
Set objRE = new RegExp
objRE.IgnoreCase = True : objRE.Global = True
objRE.Pattern = "(http:\/\/|www\.)(\w|\.|\/|\?|\~|\=|-)+"
Set m = objRE.Execute(s)
For Each o In m
If Right(o.Value, 1)="." Or Right(o.Value, 1)="!" Or Right(o.Value, 1)="?" Or Right(o.Value, 1)="," Then
If Left(o.Value, 3) = "www" Then s = Replace(s, o.Value, "" & Left(o.Value, Len(o.Value)-1) & "" & Right(o.Value, 1)) Else s = Replace(s, o.Value, "" & Left(o.Value, Len(o.Value)-1) & "" & Right(o.Value, 1))
Else
If Left(o.Value, 3) = "www" Then s = Replace(s, o.Value, "" & o.Value & "") Else s = Replace(s, o.Value, "" & o.Value & "")
End If
Next
Set objRE = Nothing
MakeHREF = s
End Function
</code>
Lycka till och lev väl,
Tom S.Sv: Kolla länk i text..
Synd bara att det inte fungerar med två likadana.. kommer du på varför så får du gärna maila igen..
Men du ska ha ett stort tack!
Kommer snart med ett ännu knepigare problem som handlar om streamad mp3 via SHOUTcast och webb.. ;)
/FleeSv: Kolla länk i text..
> Synd bara att det inte fungerar med två likadana.. kommer
> du på varför så får du gärna maila igen..
VARFÖR vet jag redan... Det beror på att jag använder Replace() på rad åtta och tio, vilket gör att om URLen förekommer en gång till, så ersätts den med sig själv, vilket gör att den inte formaterar saker och ting korrekt. Det är bara det att jag är så lat att jag inte orkar lösa det. ;)
Streamad mp3 via SHOUTcast och webb? Näääjjee.. det försökte jag mig på förut och det ville sig inte. ;)
Ta väl hand om dig!
Tom S.