nu har jag lite select problem igen vill hämta datan från en tabell men om samma userid förkommmer flera gånger så ska det bara hämtas 1 gång, jag vill också samtidigt räkna hur många inlägg som har just det userid.. såhär ska det skrivas ut ungefär SELECT userid, Count(userid) AS Antal FROM tbl GROUP BY userid; koden du gav fungerar utmärkt men sen skulle jag endra på den så gick det sämre...sortera och räkna
om vi säger att kolumnen userid innehåller: 1,4,4,4,5,6,4,4,6,5 så ska det se ut såhär när det är hämtat
1 (1)
4 (5)
5 (2)
6 (2)
det är en förenkling av hur jag vill ha det men får jag hjälp med det här så klarar jag resten själv Sv: sortera och räkna
ungefär...Sv: sortera och räkna
<code>
"SELECT inlaggningar.userid, jenovamembers.kon, jenovamembers.alder, jenovamembers.anvnamn, Count(userid) as Antal from inlaggningar inner join jenovamembers on inlaggningar.userid = jenovamembers.id GROUP BY inlaggningar.userid where inlaggningar.datum = '" & request.querystring("datum") & "'"
</code>
får felmeddelandet:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e09'
[TCX][MyODBC]You have an error in your SQL syntax near 'where datum = '08-02-2003'' at line 1
/jenova/inloggningar.asp, line 362
om jag tar bort allt efter where så fungerar koden.. hoppas nån vet vad felet är