Detta fel kommer fram när ja ska uppdatera databasen: Testa att byta Connect.execute(SQL) mot Response.write(SQL) för att kolla att det ser riktigt så långt. I Access är text ett reserverat ord (hela listan på reserverade ord: http://www.aspfaq.com/show.asp?id=2080). Prova detta istället: aa, när ja skriver det så kommer jag bara vidare till "default.asp" utan att d hänt någonting... juventus1, nu kom detta fram istället Vad har du för datatyp på id-kolumnen? Om du har Text så byt till Number eller AutoNumber beroende på hur databasen ser ut. Men för att få det att fungera som det är nu kan du göra så här: ID står på Autonumber i databasen. Alltså allt funkar perfekt när jag ska skriva nyheter och ta bort nyheter. Men när jag ska ändra/uppdatera gamla nyheter funkar d inte längre. Helt riktigt, det missade jag. Datum skall ju vara inom # i Access: Nu kom detta fram: Ne, jag förstår inte heller..Syntaxfel i UPDATE-uttryck
---------------------------
Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
Syntaxfel i UPDATE-uttryck.
/tabort.asp, line 70
---------------------------
Koden:
-----
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("nyheter.mdb")
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Text = FixaTecken(Request.Form("text"))
SQL = "Update nyheter Set rubrik='" & Request.Form("rubrik") & "', text='" & Text & "', datum='" & Datum & "' Where id=" & Request.QueryString("id")
Connect.execute(SQL)
Response.Redirect "default.asp"
-----
Någon som kan hjälpa mig? ;)Sv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck
Sv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck
<code>
SQL = "Update nyheter Set rubrik='" & Request.Form("rubrik") & "', [text]='" & Text & "', datum='" & Datum & "' Where id=" & Request.QueryString("id")
</code>Sv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck
Sv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck
Microsoft JET Database Engine (0x80040E07)
Typblandningsfel i villkorsuttryckSv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck
<code>
SQL = "Update nyheter Set rubrik='" & Request.Form("rubrik") & "', [text]='" & Text & "', datum='" & Datum & "' Where id= '" & Request.QueryString("id") & "'"
"Typblandningsfel i villkorsuttryck." komemr fortfarande fram..
// har för mig att datumet måste typ vara inom speciella tecken, typ: '" &# Datum #& "'
lr jag har helt fel? ;)Sv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck
<code>
SQL = "Update nyheter Set rubrik='" & Request.Form("rubrik") & "', [text]='" & Text & "', datum=#" & Datum & "# Where id=" & Request.QueryString("id")
Syntaxfel i datum i frågeuttrycket '##'.
Sorry att ja kanske frågar mycket :), men fick inte det att fungera. Bytte tom. plats på # men lyckades inte :Sv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck
Men lyckades få det att funka nu genom att ja tog bort att den skulle uppdatera datumet ;) Den funktionen behövde jag egentligen inte..
Tack för alla svar iaf! :)