Morsning! Visst är det möjligt. Dock måste du ha Word installerad på servern först. Därefter kan du använda CreateObject i asp för att hooka Word, öppna html-filen med word och sedan spara den som wordfil. Tack för ditt svar Pelle, det hjälpte mig att söka vidare.Skapa en wordfil med HTML
Jag vill skapa ett dokument (word) med data från en db.
För att slippa mixtra in en massa strängar till en mallfil i word vill jag först skapa en webbsida av datan. Drömmen är att jag sedan skapar worddokumentet genom att kasta in body:n i dokumentet.
Är detta möjligt? Sv: Skapa en wordfil med HTML
Här bör dock upplysas om att ha office på en webbserver är det ingen som rekommenderar, det kan ställa till problem. Sen måste du också som anonym ha rättigheter att köra word, skapa fil i en viss katalog och om jag inte missminner mig - även i windows temp-katalog eftersom word har till benägenhet att göra det.
Som du ser finns det många men. Jag vet att det finns en liten fristående komponent som heter excelwriter som gör att man slipper installera hela excel, men hur det är med word har jag tyvärr inte kontroll på.Sv: Skapa en wordfil med HTML
Tyvärr lyckas jag inget vidare med att öppna htmlsidan i word. Hur ska jag få word att tolka html-koden och inte se denna som en textstäng?
Har hittat möjligheter men inte lyckats implemetera den tyvärr:
<code>
set myObj = createobject("word.application")
myObj.visible = true
set mydoc = myobj.documents.add
myobj.ActiveDocument.Words(1).Text = document.body.outerHTML
</code>
Innebär ovan att ett dokument skapas av body:n på aktuell sida? Har testat till leda men blir inte klokare. Behöver jag säga att jag är nybörjare :-)