Har ett litet problem. Det är så att när jag hämtar text från en databas och den skrivs ut så byter den inte rad när tabellcellen är slut utan den fortsätter. som du lägger in istället för mellanslag (du har dock glömt semikolonet) betyder att webbläsaren inte får göra en radbrytning där. testa såhär: @Thomas: Läste igen det du skrev igen. Om &nsbp; gör att den inte kan byta rad, kan man fixa det på något annat sätt?Texten byter inte rad utan gör tabellcellen bredare...
Förtydligar mitt problem lite. Om jag har en text i databasen som består av 20tecken, den ska skrivas ut i en cell som bara har widthen 5, så vill jag att texten ska byta rad när den widthen är nådd och inte att cellen anpassar sig (blir bredare) så att alla text kommer på en rad.
Koden ser ut som följande:
<code>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="500" id="AutoNumber1">
<tr>
<td><br>
<% text = replace(rs2("texter"), " ", " ") %> 'Detta gör så att den enbart byter rad vid <br>.
<% Response.Write Replace(text, vbCrLf, "<BR>") %> 'Detta funkar
<br>
</td>
</tr>
</table>
</code>
Tack på förhand.Sv: Radbytning...
Däremot betyder ju <br> att det ska bli en radbrytning där, så kolla i HTML-koden på sidan hur det egentligen ser ut.
Att göra som du tänkt göra förutsätter dock att alla besökare har en lika bred tabell och likadant och lika stort typsnitt (i pixlar mätt). Helst ska de också ha lika hög upplösning på skärmen så det inte ser tokigt ut.
(Med andra ord, låt radbrytningarna sköta sig själva om du inte har starka skäl till att ha dem på ett visst vis, exempelvis kodexempel (men då bör du köra med <pre>).Sv: Radbytning...
<code>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="500" id="AutoNumber1">
<tr>
<td><br>
<% text = replace(rs2("texter"), " ", " ") %>
<% text = replace(text, vbCrLf, "<BR>") %>
<%=text%>
<br>
</td>
</tr>
</table>
</code>Sv: Radbytning...
@Zetoc: Ingen skillnad.