Jag behöver hjälp med datumet, ingenting infogas i mysql databasen där datum är datetime... Alla övriga saker lagras i databasen utan själva datumet. Jag vet inte hur det är för mySQL med för Access och SQLserver gäller vissa regler: Så ser min kod ut då den inte lagrar datumet i mysql databasen. Du skulle ju kunna ändra till: jag ska visa dig varför ja använder email2 och kommentar... Du ska då ha Now() om du ska ha både datum och tid. är inte problemet att datumet ej skrivs in i databasen eller hur menar du? istället förDatumet
Min kod ser ut så:
Sida = Request.Querystring("id")
Text = Request.Form("text")
Ip = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
Datum = now
Av = Session("id")
Avuser = Session("username")
Avemail = Session("emailadress")
Connect.Execute("Insert Into kommentar(tillid,kommentar,ip,datum,av,avuser,avemail) Values('" & Sida & "','" & Text & "','" & Ip & "','" & Datum & "','" & Av & "','" & Avuser & "','" & Avemail & "')")
Response.Redirect "skriv_kommentar.asp?kommentar=skickad"Sv: Datumet
För access: inneslut datumet med # #
För SQL server: inneslut datumet med ' '
Testa:
<code>
sql = "Insert Into kommentar(tillid,kommentar,ip,datum,av,avuser,avemail) Values('" & Sida & "','" & Text & "','" & Ip & "',#" & Datum & "#,'" & Av & "','" & Avuser & "','" & Avemail & "')"
Connect.Execute sql
</code>
Och kolla även att du får med dig data till sql-satsen genom att skriva ut den på skärmen, så det inte är något annat fel.
<code>
Response.Write SQL
Response.End
Connect.Execute sql
</code>Sv: Datumet
<code>
Email = Request.Form("email")
Password = Request.Form("losen")
Namn = Request.Form("namn")
Kon = Request.Form("kon")
Username = Request.Form("username")
Presentation = "Användaren har inte presenterat sig själv ännu."
Datum = date()
Connect.Execute("Insert Into medlemmar(email,password,namn,kon,username,presentation,email2,kommentar,datum) Values('" & Email & "','" & Password & "','" & Namn & "','" & Kon & "','" & Username & "','" & Presentation & "','" & Email2 & "','" & Kommentar & "','" & Datum & "')")
</code>
Hur ska den vara för att den ska lagra datumet timedate i databasen!
HassanSv: Datumet
<code>email = Request.Form("email")
password = Request.Form("losen")
namn = Request.Form("namn")
kon = Request.Form("kon")
username = Request.Form("username")
presentation = "Användaren har inte presenterat sig själv ännu."
datum = Now()
Connect.Execute("Insert Into medlemmar(email, password, namn, kon, username, presentation, datum) Values('" & email & "','" & password & "','" & namn & "','" & kon & "','" & username & "','" & presentation & "','" & datum & "')")</code>
Fattar var du hade Email2 och Kommentar...
Du måste ju ha funktionen innan du kan sätta in den så att det ska skickas in i databasen.Sv: Datumet
Här är min kod...
<code>
If Request.Querystring("steg") = "2" Then
Set Recset = Connect.Execute("Select * From medlemmar where email = '" & Request.Form("email") &"'")
If Not Recset.EOF Then
Session("felemail") = "Denna emailadressen är redan registrerad, Gå in på: Logga In och klicka på: Glömt Lösenord?<br>Ange sedan din Emailadress och klicka: Skicka Lösenordet."
Response.Redirect "registrera.asp?fel=email"
End If
Recset.Close
Set Recset = Nothing
Set Recset = Connect.Execute("Select * From medlemmar where username = '" & Request.Form("username") &"'")
If Not Recset.EOF Then
Session("feluser") = "Användarnamnet finns redan, testa med något annat."
Response.Redirect "registrera.asp?fel=user"
End If
Recset.Close
Set Recset = Nothing
If Len(Request.Form("email2")) > 0 Then
Email2 = "true"
Else
Email2 = "false"
End If
If Len(Request.Form("kommentar")) > 0 Then
Kommentar = "true"
Else
Kommentar = "false"
End If
Email = Request.Form("email")
Password = Request.Form("losen")
Namn = Request.Form("namn")
Kon = Request.Form("kon")
Username = Request.Form("username")
Presentation = "Användaren har inte presenterat sig själv ännu."
Datum = now()
Connect.Execute("Insert Into medlemmar(email,password,namn,kon,username,presentation,email2,kommentar,datum) Values('" & Email & "','" & Password & "','" & Namn & "','" & Kon & "','" & Username & "','" & Presentation & "','" & Email2 & "','" & Kommentar & "','" & Datum & "')")
</code>Sv: Datumet
Annars så vet jag inte... Testa med Now() istället för date()Sv: Datumet
prova med att ta bort '()'
alltså skriv bara in..
Dim dtDate
dtDate = Date 'vilket ger datumet
dtDate = Time 'ger tid
dtDate = Now 'ger datum o tidSv: Datumet
datum = Now()
så prova
datum = Now
se till att du har rätt i databasen, att det står under datum och ej text..