Nedan finns koden jag tänkte använda till att uppdatera medlemmar.gb till dagens datum av typen 0000-00-00 00:00:00. Pröva... Om du använder access 97- så ska du använda # som avgränsare av datum som Molle skrivit om du använder access 2000+, sqlServer eller mySql så använder du en enkenfnutt ' Har testat både med enkelfnuttar och # men får ändå samma felmeddelande. Aj fan. jag har kommit på vad det var för fel. Som Cougarina skrev så finns ju inte något SQLDate. Fick ge SQLDate ett datum så fungerade det.Type mismatch när jag skall uppdatera datum i databas. HJÄLP!!!
Koden:
<code>
Conn.Execute "UPDATE medlemmar SET medlemmar.gb ="&SQLDate(Now())&" Where medlemmar.id = "&Request.QueryString("id")
</code>
Men när jag kör koden så får jag fram detta:
Microsoft VBScript runtime error '800a000d'
Type mismatch: 'SQLDate'
Vad är det som är fel?Sv: Type mismatch när jag skall uppdatera datum i databas.
<code>
Conn.Execute "UPDATE medlemmar SET medlemmar.gb = #" & SQLDate(Now()) & "# WHERE medlemmar.id = " & CInt(Request.QueryString("id"))
</code>Sv: Type mismatch när jag skall uppdatera datum i databas.
mvh icaaqSv: Type mismatch när jag skall uppdatera datum i databas.
Här är koden:
<code>
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "databas"
If Cint(Session("id"))=Cint(Request.QueryString("id")) then
Conn.Execute "UPDATE medlemmar SET gb = '" & SQLDate(Now()) & "' Where id = " & CInt(Request.QueryString("id"))
end if
Set rs = Conn.Execute("select count(*) as antal from gb, medlemmar Where gb.tillID = "&Request.QueryString("id") &" AND medlemmar.id="&Session("id"))
</code>
Typen i gb-fältet är datetime.
...jag använder MySQL.Sv: Type mismatch när jag skall uppdatera datum i databas.
Nu kan ju inte jag MySQL men SQLDate har jag inte hört talas om.
Now() som den är ska ge dig datum och tid.
Fast jag skulle slänga in en felkontroll också.
<code>
nID = Request.Querystring("ID")
IF nID <>"" THEN ' ID är Inte tomt
IF NOT IsNumeric(nID) THEN ' om den inte är numerisk gör om.
cInt("nID")
END IF
ELSE
StrError=true
END IF
ThisDate = Now() ' Behöver inte kolla om den är tom.
IF strError= true then
Response.write "ID saknas"
ELSE
Conn.Execute "UPDATE medlemmar SET gb = #" & ThisDate & "# Where id = " & nID
END IF
</code>
/Anna-KarinSv: Type mismatch när jag skall uppdatera datum i databas.