Har fullständigt kört fast, trodde problemet var löst efter ett 35 minuters löppass då allting klarnade, men icke. Vet knappt hur jag ska förklara problemet! Jag har inte tittat på PellePlus, men om den inte behöver anropa servern igen så lär den exekveras client-side. Tack Johan.Join eller flera Recordsets?
Jag vill loopa fram rubriker från en accesstabell. Framför varje rubrik finns ett plustecken och klickar man där så får man en liten mer ingående ingress, samt hur många kommentarer artikeln har. Kommentarerna lagras i en annan tabell. Det fungerar förutom en liten detalj, alla rubriker expanderar när man klickar på plustecknet...
Jag är tokdålig på joins så jag provade flera Recordsets och här är koden i sin helhet:
<Code>
<%
Dim strID, strMenu
strSQL="Select ID, datum, rubbe, text, fornamn, efternamn From tbl_coachen ORDER by datum DESC"
RS.Open strSQL, strCon, 1, 2
%>
<TR>
<TD valign="top" width="145" bgcolor="#F3F3F3">
<% Do while not RS.EOF
strID = RS("ID")
Dim RS2, strSQL2
Set RS2=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
strSQL2="SELECT COUNT(tillhorNyhetsID) AS raknare from tbl_coachkommentarer WHERE tillhorNyhetsID ="& strID
RS2.Open strSQL2, strCon, 1, 2
%>
<% IF Request.Querystring("link_coach") <> "clear_coach" THEN
strMenu = True
%>
<SPAN class="smrubbe"><% = RS("rubbe")%></SPAN><br><br>
<% ELSE
strMenu = False
%>
<SPAN class="smrubbe"><% = RS("rubbe")%></SPAN><br>
<%End IF%>
<%IF strMenu = true then
%>
Expanderar menyn här...
<%RS.MoveNext
Loop%>
</code>
Oerhört tacksam som vanligt!Sv: Join eller flera Recordsets?
Vad gäller din kod:
Om jag har förstått koden rätt så är det följande som avgör om ett alternativ ska expanderas eller inte. (Plus eller inte plus.)
<code>
<% IF Request.Querystring("link_coach") <> "clear_coach" THEN
...
%>
</code>
I sådana fall kommer den ju att expandera alla noder. Prova istället:
<code>
<%
Do Until Rst.EOF
If Request.QueryString("expId") = DennaNodsId Then
%>
<% Else %>
">
<%
End If
Rst.MoveNext
Rst.Close
Set Rst = Nothing
%>
</code>
I det exemplet kommer den att expandera den nod du klickar på, men du kommer bara att ha en nod öppen åt gången. Vill du kunna öppna flera samtidig så får du spara de öppna noderna i en Session-variabel och kolla mot den istället.Sv: Join eller flera Recordsets?
Tog dock en bra stund innan jag kom på att en Cint i frågesträngen var nödvändig för att stämma med tabellerna.