Hej alla! Hej Mattias! Hejsan Johan! Hej och tack för feedbacken – när det gäller misstänkta buggar gäller följande: Hej! Tackar för svaret, inte för att det kanske igentligen löste mitt problem, men engagemanget var trevligt. :) Hello MJ,Till Microsoft! Bugg i regExpo-objektet??
Skrev tidigare om ett problem som sänkte min server (http://www.pellesoft.nu/development/forum/view.asp?msgid=74132&forumid=1&sum=1) Nu är det så att jag lyckats "lokalisera" felet.. och det är mycket skumt.. mycket mycket skumt (tycker jag i alla fall!)
Om ni testar denna kod:
<%
' En länk som man skrivit felaktigt (Glömt ena hakparantesen i [url])
strText = "Lite text innan länken [url=www.aspsidan.nuEn Bra Sida[/url] Text efter länken!Text efter länken! Text efter länken!Text efter länken! Text efter länken!Text efter länken! "
Set objRegExp = New regexp
objRegExp.Global = true
objRegExp.IgnoreCase = true
objRegExp.Pattern = "\[url=(.*?)\]((.|\s)*?)\[\/url\]"
strText = objRegExp.Replace(strText,"$2")
Response.Write(strText)
%>
Så kommer det nog att funka, MEN det kommer ta tid.. och processorn kommer jobba på 100%..
Lägger man till ytterligare några "Text efter länken!" i slutet av strängen strText så kommer hela servern att hänga sig!
Byter jag mönster från: "\[url=(.*?)\]((.|\s)*?)\[\/url\]"
Till: "\[url=(.*?)\]((.|\s)?)\[\/url\]", så kommer det inte att vara några problem!
Nu till frågan! VARFÖR??? Varför blir det såhär? Är detta en bugg i RegExpo-objektet? Eller är det något annat som orsakar detta strul?
Själv tycker jag att objektet inte borde hitta en matchning på sin sökning och helt enkelt ge upp.. men istället så står den bara och "tuggar"
Snälla.. hjälp mig få en förklaring på detta! :)
Tack på förhand
/MJSv: Till Microsoft! Bugg i regExp-objektet??
Jag har tyvärr inte arbetat särskilt mycket med regular expressions, däremot så funkar din kod fint på min WinXP Pro-maskin med de senaste service-packen. Jag vet ju inte vilket OS du använder och vilka service-packs som är installerade, men det är möjligt att det problem du beskriver redan är fixat.Sv: Till Microsoft! Bugg i regExp-objektet??
Jag kör på en Win 2000 burk, och har kört de senaste win-update:sen som jag har blivit rekomenderad av windows självt. Senaste var för någon vecka sen. (Måste updates till IIS laddas separat?)
Problemet uppstår även på loopias servrar (www.loopia.se) och de bör vara uppdaterade med de senaste patcharna!
Har du testat att köra koden med ännu mer text i slutet på stängen... för det är nämligen då koden krachar.. att köra den kodsnutt som jag klistra in fungerar även för mig, men det går lite segt. Testa lägga på lite text i slutet på strängen och kör igen på din burk. Vore jätte bussigt!
/MJSv: Till Microsoft! Bugg i regExpo-objektet??
När det gäller buggrapportering kring våra produkter är vår process att vi eskalerar över dessa till våra produkt team i Redmond, US. Där samlas alla bugg-rapporter in ifrån hela världen och utvärderas. Det är helt kostnadsfritt att rapportera in en misstänkt bugg vilket kan göras hos Microsoft Support på telefonnummer 08-7510980. Dock har produkt-teamen i Redmond ingen möjlighet att ge personlig feedback på alla rapporter som skickas in.
Av erfarenhet är endast en mycket liten del av de frågeställningar vi får in orsakade av en bugg. Normalt sett är det frågan om vanlig support. Som en fingervisning kan vi nämna att mindre än 5 procent av de problem som kunder misstänker är buggar och kommer in till Microsofts supportavdelning verkligen beror på en bugg i programvaran. Därav om du vill ha personlig hjälp av en supporttekniker att utvärdera om det är en bugg eller en supportrelaterad frågeställning måste du vara beredd att betala för den support vi ger innan vi kan ta oss an ditt problem. Om problemet visar sig bero på en bugg är vår support självklart gratis. Är det däremot så att det inte är en bugg som orsakar problemet kommer vår support att debitera som vanligt.
För mer information se Microsoft Supports webbplats eller Microsoft Support på telefonnummer 08-7510980.
Man kan även söka på redan lösta buggar via http://msdn.microsoft.com/bugs/
Hoppas att ni är nöjda med svaret och med vårat engagemang i Pellsoft!
Mvh,
//Pär Karlsson
Microsoft Support
Ps Microsofts definition av en bugg “Represents a problem with the code of the product. Bugs disrupt the use of the product or cause other problems by not working as designed.” Ds.Sv: Till Microsoft! Bugg i regExpo-objektet??
Minns att jag för länge sen hade problem med just kvantifierare i vissa uttryck, som du också verkar ha. Kunde inte få det annat än till att det var en bugg, så jag laddade hem en ny version av skriptmotorn och efter det fungerade uttrycket som det skulle. Den skriptmotorn jag använde från början var den som följde med systemet.
http://www.microsoft.com/msdownload/vbscript/scripting.asp
Så, prova en ny version av skriptmotorn så kanske det fungerar bättre.
Lycka till och lev väl,
Tom S.Sv: Till Microsoft! Bugg i regExpo-objektet??
Enligt er definition av bugg:
“Represents a problem with the code of the product. Bugs disrupt the use of the product or cause other problems by not working as designed.”
..så tycker jag att problemet i fråga är en bugg! Att servern sänks för att man kör ett visst mönsteruttryck i RegExpo objektet kan jag inte ens i min vildaste fantasi tänka mig vara med i designen av objektet!
Vill också poängtera för en del som testat den kodsnutt som finns ovan att felet uppstår först när man lägger till mer text i slutet på strängen. (De flesta, men inte alla, verkar ha uppfattat detta!)
/MJSv: Till Microsoft! Bugg i regExpo-objektet??
drar igång denna tråd igen.
Har du sett Palles tråd på wF: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=640084#post640084
Samma problem, annat mönster som INTE sänker servern ;o)
cya,
PatrikB