Lösningen på detta problem kanske finns någonstans på denna enormt informations rika sida men jag hittar den inte i allfall! Vilken tur du har! :-) Hej, nåt i den här stilen? Randomize ska kallas enbart en gong. Den initialiserer random generatoren. Om du initialiserer den flere gonger, så blir inte svaren tilfälliga lenger.Slumpgenerator
Så här är det, hade tänk ha en slupgenerator som tar fram en textsträng på 8 tecken som ska användas som lösenord för användare.
Ska fungera så som inlogngingen fungerar på denna sida, man ska bara behöva skriva in sitt lösenord och inget annat.
Någon som vet hur man får till ett script som slumpar fram 8 stycken tecken, gärna så att den blandar med siffror och bokstäver?
Tacksam för svar!Sv: Slumpgenerator
Igår kväll fick jag hjälp av Hultan att fixa ett dylikt! Han har lagt upp det här [Slumpa lösenord utifrån användarnamn].
Hoppas att det var något sådant du menade!
För mig är det perfekt...:-)Sv: Slumpgenerator
<code>
For Slinga = 1 To 8
Randomize
Slumptal = Int(Rnd * 3) 'slumpar fram om det ska vara en siffra, stor bokstav eller liten bokstav
if slumptal = 1 Then
Randomize
Slumpchar = Int(Rnd * 25) + 97 'slumpar fram en liten bokstav
elseif slumptal = 2 Then
Randomize
Slumpchar = Int(Rnd * 10) + 48 'slumpar fram en siffra
elseif slumptal = 0 Then
Randomize
Slumpchar = Int(Rnd * 25) + 65 'slumpar fram en stor bokstav
end if
pass = pass + chr(Slumpchar)
Next
</code>Sv: Slumpgenerator
<Code>
Randomize 'Ha enbart Randomize på denne raden i koden
For Slinga = 1 To 8
Slumptal = Int(Rnd * 3) 'slumpar fram om det ska vara en siffra, stor bokstav eller liten bokstav
'..... resten av koden......
</code>