Om man slänger upp ett popup fönster, som hämtar info ur en databas. Har hört att det ska finnas ett API som kan tala om höjd och bredd av ett textblock, har dock inte en aning om hur man kommer åt detta API. Men det ska finnas. den ända lösningen jag komemr på är att du tar (textstorleken + radavståndet) * antalet rader sen får du använda nått som räknar antaltecken så att du vet när det blir nya rad.. kan tyvärr inet ge dej nån kod för det efetrsom jag inte vet riktigt hur man ska göra och tyvärr så är det inte säkert att det här fungerar buggfritt heller.. men det kanske finns nått javascript för det Det enklaste måste vara att lägga texten i en div (fast bredd) och lägga in ett javascript som ändrar storleken på fönstet efter div:ens bredd och höjd. Vet inte om det där var nåt asp-kommando men jag tänkte mig mer (med reservation för fel då jag inte testat detta)Dynamisk höjd på popupfönster, går det?
Mängden av data är okänd men jag vill inte ha någon scrollbar i fönstret.
Går det att sätta storleken efter man laddat in datat i det?
Om det bara är en mening så ser det ju fånigt ut med ett stort fönster men om det är en uppsats så kanske man inte vill skrolla till döddagar.
Är jag ute på hal is här
undrar
AndreasSv: Dynamisk höjd på popupfönster, går det?
Detta skulle man i så fall kunna arbeta med på serversidan innan man skapar fönstret på klientsidan...
KjellSv: Dynamisk höjd på popupfönster, går det?
Sv: Dynamisk höjd på popupfönster, går det?
MarcusSv: Dynamisk höjd på popupfönster, går det?
<code>
<HTML>
<BODY OnLoad="textArea()" OnResize="textArea()">
<%
Dim MinBredd, MinText
MinBredd = 100 'Här sätter du bredden på fönstret
MinText = "Här kan jag skriva in en massa slask eller hämta det från något..."
%>
<SCRIPT language="javascript">
function textArea
{
if(document.getElementById('textDiv').offsetHeight > 0) window.resizeTo(<%=MinBredd + 10%>, document.getElementById('textDiv').offsetHeight);
}
</SCRIPT>
<DIV id="textDiv" style="overflow:auto; position:absolute; top:0px; left:0px; width=<%=MinBredd%>px>
<%=MinText%>
</DIV>
</code>