Anänvder mig av en mailkomponent som heter ActiveMail, gjord av www.bluerange.se/activemail, och liknar CDONTS väldigt mycket, frågan är om det inte bara är en kopia av det med lite anpassningar för deras system. Hej, det är inte direkt lätt att svara på detta. Har nu provat att skriva ut innehåller i varje variabel som skickas till komponeneten. Och allt kommer dit de ska utom det som ska skickas till mail.to. Sorry boys, måste ha suttit och sovit när jag gjorde koden. Hade råkat köra en Reponse.Redirect utan att spara undan epost adressen i en session så den försvann vid omladdningen!Problem med Email komponent
Ialf. Koden ser ut på det här viset!
<code>
Set mail = Server.CreateObject("Bluerange.ActiveMail")
mail.Server = "webbskicka.bluerange.se"
mail.FromName = "rubrik"
mail.FromAddress = "blabla@bli.com"
mail.Subject = "text här"
mail.Message = strText
mail.To = Request.Form("Mottagare")
mail.LineWrap = 60
If Not mail.Send Then
Response.Write("<font color=red>Ett fel uppstod (" & mail.ErrorCode & ")</font>")
Else
Conn.Execute("INSERT INTO bla (bla1, bla2, bla3, bla4) VALUES('" & bli & "','" & bla & "','" & blo & "','" & bly & "')")
Session("logon") = "2"
Response.Redirect("index.asp?page=12")
End If
</code>
Självklart så är innehållet i strText redan skapat så bry er inte om den raden.
Problemet är det att när jag väl kör scripet så får jag upp Fel (501), va de nu betyder. Men jag tippar på att felet ligger vid mail.to raden. För något mail kommer det inte i väg i allfall! INSERT INTO satsen kan ni också ignorera, den vet jag att den funkar.
Har kört fasst helt! HJÄLP!Sv: Problem med Email komponent
Du får kontrollera att mailto verkligen returnerar något till din komponent. Om inte detta fungerar får du kontrollera om SMTP-servern är påslagen på din server. Du kan även kontakta leverantören av komponenten för att få hjälp, alterntivt webbhotellet som har köpt in den.Sv: Problem med Email komponent
Enligt leverantörer kunde man även använda sig av en funtion som heter mail.AddRecipient.
Men skulle deklarera den på detta viset :
<code>
mail.AddRecipient "order@foretag.net"
</code>
Problemet med den är att de funkar varken bättre eller sämre. Och frågan är då den, om det är en funktion, hur gör ja för att den ska ta emot värdet från Request.Form("Mottagare") på ett korrekt sätt?
Mallen för hela komponenten ser ut på följande vis.
<code>
<%
Set mail = Server.CreateObject("Bluerange.ActiveMail")
mail.Server = "webbskicka.bluerange.se"
mail.FromName = "Vykort från " & Request.Form("Avsandare")
mail.FromAddress = "auto@bluerange.se"
mail.AddHeader "Reply-To", Request.Form("Avsandare")
mail.Subject = Request.Form("Amne")
mail.Message = Request.Form("Meddelande")
mail.To = Request.Form("Mottagare")
If Not mail.Send Then
Response.Write("<h3><font color=red>Ett fel uppstod (" & mail.ErrorCode & ")</font></h3>")
Else
Response.Write("<h3>Vykortet har skickats!</h3>")
End If
%>
</code>
Scripet ska användas för att skicka iväg ett lösenord till en epostadress som är angiven i ett formulär på en annan sida.
HJÄLP!Sv: Problem med Email komponent
Klantigt av mig! Men nu funkar de ialf, och man lär av sina misstag! :)