Först och främst måste du ha en webbserver där det finns asp installerad för att kunna köra. Sen måste du även döpa filen .asp för annars förstår inte IIS att det kan finnas asp-kod som skall köras istället för att bara presenteras. nje nje pelle du förstår inte... För att kunna visa asp-koder på skärmen får du använda: nje de e just de jag inte vill.. jag vill att han ska tolka koden som om att den av i9nnbygd i scriptet förstår du ??? så att om jag ville tex göra en gästbok så skulle jag kunna göra de så att gästboken hamnar i databsen sen skriver han ju ut de som en gästbok förstår du?? Inget bra sätt att lösa det på. Kommer vara komplicerat och öppna upp för säkerhets hål. Du letar nog efter funktionen eval()...förstår inte asp koder...
Hej.
Jag har gjort ett ganska stort adminsystem till min hemsida . Stort & stort men jag tycker de e ganska stort för att va gjort av mig. men nu e de som så här att jag har ett problem . jag her en sida där man ska kunna lägga till al kod som ska va i sidan sen har jag så att sidan ska visas på default.asp om man tex går in på default.asp?sida=1 så kommer man till sidan med id nummer 1 i databasen. men sen har jag gjort en databas uppkopling sen har jag gjort så här där sidan ska visas <% =rs("sida")%> sen har jag stängt uppkoplingen men sen är det som så här att man kan bara använda HTML koder och de e de som e problemet att jag vill inte använda html koder för jag måste använda asp koder ochd ee de jag vil ha hjälp med ... Hur gör jag i fall han ska kunna visa asp koder oxå???
//Mikael Sv: förstår inte asp koder...
Så det första du skall göra är alltså att kontrollera om asp är installerat. Nu säger du inget om servern så jag kan inte råda dig vad du skall göra.Sv: förstår inte asp koder...
alla sidor hamnar ju i en databas så ahn hämtar dem efter ett id som tex defult.asp?sida=id nummret sidan har i databasen ... jag har stöd för asp och allt ...Sv: förstår inte asp koder...
Response.Write Server.HtmlEncode("din aspkod")Sv: förstår inte asp koder...
Sv: förstår inte asp koder...
Jag kan tänka mig två sätt att gå till väga.
1. Mellanlagra som fil.
2. Använda VB Scriptkontrollen.
Både dessa alternativ kommer vara långsamma. Dessutom är det farligt för säkerheten.
Satsa istället på att arbeta med sidor.Sv: förstår inte asp koder...
Response.Write eval(aspkod)
Men tänk på säkerheten, detta bör undvikas!!!
/Johan