jag har på min sida så att man kan välja vilken bild man vill ha på sin presentation och så men nu hade jag tänkt ändra mappstrukturen så istället för Du kan väl loopa igenom databasen, plocka ut varje post och ersätta den med samma sträng, fast utan "memberpic/"... Om du bara vill lägga till ../ i strängen kan du göra såhär: Ligger filnamnet i en tabell i en databas?ändra sökväg
memberpic/bildnamn.jpg
vill jag ha
../memberpic/bildnamn.jpg
(bild adressen är sparad i databasen)
finns det någon enkel lösning på det här eller måste jag sitta och göra allt för hand.. visserligen har jag bara lite över 100 medlemmar men det skulle ändå kräva en hel del jobb. och jag tror nog det finns nån lättare lösning på problemet.
en annan sak skulle ju förstås vara att ta bort memberpic/ före bildnamn.jpg när jag tänker efter så skulle det nog vara bäst om det är möjligt att göra.
använder mySQLSv: ändra sökväg
Sv: ändra sökväg
UPDATE tabellnamn SET bild = "../" & bild
Lite osäker på om det är & du ska använda för att slå ihop strängar, det kanske kan vara + eller att du får använda någon funktion (concat) annars.
Om du vill ta bort en del av strängen kan du använda funktionen substring (http://www.mysql.com/doc/en/String_functions.html) på samma sätt.
/JohanSv: ändra sökväg
Då kan du köra en Updatefråga.
För att ta bort katalog från sökväg:
<code>
strSQL = "UPDATE Tabellnamn SET [BildFält] = SUBSTRING([BildFält],11)" & VbCrLf & _
"WHERE [BildFält] LIKE 'memberpic/%'"
</code>
För att lägga till ../ framför sökväg:
<code>
strSQL = "UPDATE Tabellnamn SET [BildFält] = "../" & [BildFält]" & VbCrLf & _
"WHERE [BildFält] LIKE 'memberpic/%'"
</code>