Hej, Det här kanske kan vara något. Tack Håkan! myODBC behöver du om du skall köra databsen i Windows miljö. jag använder mySQL control center för att administrera min databas och det fungerar helt okej. PHPTriad skulle jag rekommendera....... Jocke, du behöver inte MyODBC för att administrera databasen som du tänkt. Nja, inte när jag administrerar den, men behöver jag inte den när jag försöker koppla upp mig på en asp-sida? Jag fattade det som att du vill ha ett "verktyg" för att administrera din MySQL databas, på din egen dator eller på t.ex. en server hos din ISP. Jo, det ville jag också, det är helt rätt uppfattat. OK då förstår jag var ASP kom ifrån. Vad händer om du skriver in "localhost" på "server", "namnet på din databas" på "database", "root" på "username" och lämnar "password" tomt? Samma felmeddelande...: det är där jag gör min connection string enligt förslaget jag fick i andra tråden: Gör en sökning på hela datorn efter myodbc.dll, du borde ha en i systemmappen under windowsmappen. japp, det har jag.. Ingen som vet hur man startar Windows ME i Safe Mode? Har provat alla tangenter snart tror jag.....Administrera mySql?
Jag tänkte börja använda mySql som databas och laddade ner den från mysql.com.
Till att börja med så kan jag inte mycket om databaser...men:
Finns det inget grafiskt verktyg till mySql, eller måste man skriva all sql själv när man ska skapa databasen, tabeller osv..? Kan man använda Visual Interdev eller TOAD t ex?
Jag hittade en .exe fil som startade ett admin-GUI, men där verkar det inte gå att göra någonting nästan...
Jag läste lite i manualen som kom med nerladdningen, men där verkar det som man måste skriva all sql själv och det vill jag helst inte, eller KAN inte rättare sagt...:-)
Alltså, jag är van vid access-databaser och jag skulle vilja ha något som man administrera på ungefär samma, enkla sätt.
Någon som vet, eller blir det till att lära sig mer sql?
Tacksam för lite hjälp här!!
/JockeSv: Administrera mySql?
Läs mer här.
http://www.webyog.com/sqlyog/faq.html
/HåkanSv: Administrera mySql?
Den verkar ju trevlig, får ladda hem den hemma ikväll! Det verkar vara precis vad jag behöver!
Det står något om odbc-import där, men när man tittar lite i dokumentationen för mySql, står det att man behöver någon mer mjukvara, myODBC eller nåt liknande, för att det ska funka. Sköter den här importen om detta så att jag inte behöver "myODBC"??
Utan myODBC har du inget stöd i Windows.Sv: Administrera mySql?
det hittar du på www.mysql.comSv: Administrera mySql?
HTML-gränssnitt mot mySql...
Funkar utmärkt..
/ASv: Administrera mySql?
SQLyog pratar direkt med databasen.
/Håkan Sv: Administrera mySql?
Jag får det inte att funka, se denna tråd:
[Connectionstring till mySql?]
ASP sidor blir en annan sak.
Det tror jag att jag löser med verktyget du rekommenderade.(bugar o bockar!)
Men sen vill jag också ifrån mina asp-sidor koppla upp mig mot databasen, och det är där mina problem är just nu.
Nu la jag dessa två frågor i två olika trådar och det kanske var klantigt av mig.....
Verkar som du hade problem med att få en connection till databasen (enligt den andra tråden).
/Håkan Sv: Administrera mySql?
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven
/mySqlTester/test1.asp, line 12
och detta kan väl vara att inte myODBC är installerat? Men som jag skrev i den andra tråden så funkar det inte att installera myODBC, och enligt mySqls dokumentation så kan det bero på att någon annan ODBC-koppling körs samtidigt.
Lösningen på detta skulle vara att starta datorn i safe mode och sedan installera, och detta gör man genom att trycka F8 när datorn startar..
Men det funkar inte på min pc(jag kör Windows ME), så min fråga i den andra tråden(och denna också nu....) var/är:
Hur startar man Window ME i Safe Mode??
<code>
Connect.Open "driver={MySQL};SERVER=databasens server;DATABASE=localhost;USER=användarnamn;Password=lösenord;OPTION=4;"
</code>
I USER och Password har jag skrivit det som står i my.ini Setup
Vad ska jag göra med den..eller vad menar du?...
Jag måste nämligen göra det för att kunna installera myODBC, verkar det som..och jag kan inte komma vidare förrän jag lyckats installera det, så jag är ganska angelägen så jag kan börja utveckla..
Jag vet inte riktigt var jag ska leta för att få reda på hur man gör.
Någon?
ÄNDRING:
Nu har jag löst det. Hittade en annan version av myODBC och den fungerade alldeles utmärkt att installera.....
/Jocke