När jag i min SQL sats skickar in heltal går det fint men när man skickar in typ 8,5 så blir det fel i SQL satsen. får samma fel när jag skriver 8.5 Fungerar inte detta? Har du anget dubbel som typ på fältet? Fick samma problem som dig (8.5 blev 85) då jag hade heltal som fälttyp. Sedan så ska det vara punkt, fick felmedelande när jag försökte använda komma. Japp jag provade det och fick samma fel.problem med decimaltal till SQL
Detta beror på att nu får den värden 8 och 5 att sätta in i databasen men det finns bara ett fält att lägga in det i.
Hur gör jag för att undvika detta fel?
Det är en sql-server
Typ
<code>
SQL = "INSERT INTO T_tabell ( fält) VALUES ( 8,5)"
</code>
//HenkeSv: problem med decimaltal till SQL
då jag mellanlagrar datat via en "vanlig"
rs.AddNew
......
om jag där använder 8,5 så sparas det 8,5 medans 8.5 blir 85
då jag tyckte att jag var duktig och trixade ihope en stor INSERT TO sats men det verkar inte fungera förstår inte varförSv: problem med decimaltal till SQL
SQL = "INSERT INTO T_tabell (fält) VALUES (8.5)"
/JohanSv: problem med decimaltal till SQL
Sv: problem med decimaltal till SQL
Kan det vara något med min installation som gör att den vill bara spara värden med , och inte med .
Även om jag skriver via E-Manager så sparar den bara med ,
det är några rader som jag skall flytta från en db till en annan och i båda fälten så skriver man 7,5 men jag kan inte överföra via "INSERT INTO" utan endast via rs.AddNew och det tycker jag är lite konstigt även om jag förstår att SQLen tror att 7,5 är två värden