Hej, <code> Nu kommer nog ett par "dumma frågor", men jag har aldrig gjort detta förut.... localhost fungerar alldeles utmärkt, Datorns ip-adress eller namn fungerar också.. Hej igen.. MySQL-analfabet som man är kanske detta är fel, men jag tror du måste ha MyODBC eller liknande program för att kontakta MySQL installerat. Ja, det tror jag också Johan så jag laddade hem det också.Connectionstring till mySql?
En kort fråga:
Hur skriver man sin connection string till en mySql databas?
/JockeSv: Connectionstring till mySql?
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Connect.Open "driver={MySQL};SERVER=databasens server;DATABASE=databasnamn;USER=användarnamn;Password=lösenord;OPTION=4;"
</code>Sv: Connectionstring till mySql?
Vad anger jag på SERVER? Jag har bara installerat mySql localt på min PC. Är det typ localhost som blir min server då??
Hur sätter jag USER och PASSWORD? Jag har inte angett det när jag skapade databasen...
/Jocke "ska nog lära mig till slut..:-)"Sv: Connectionstring till mySql?
User id och password hittar du i WinMySQLadmin under fliken my.ini Setup...
/AndreasSv: Connectionstring till mySql?
Jag använder din connectionstring och tar user och password ifrån my.ini Setup, men jag får följande felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakällan hittades inte och ingen standarddrivrutin är angiven
/mySqlTester/test1.asp, line 12
Vad kan det vara tro..?
/JockeSv: Connectionstring till mySql?
/JohanSv: Connectionstring till mySql?
Men när jag försöker installera det får jag ett felmeddelande och läser man på mysqls hemsida så är det ett känt fel. Felet kommer troligtvis för att någon ODBS redan körs, står det.
Vad man ska göra då, är att starta datorn i safe mode och sen installera. Safe Mode startar man genom att trycka F8, står det.
Jag känner mig som ett UFO här, men jag lyckas inte ens med detta...
Någon som vet hur man startar i Safe Mode på Windows ME???
/Jocke