Tjenare! Det är säkert den inbyggda funktionen i Explorer (eller Mozilla) du pratar om jag tror att lunarstorm har nått sånt... men jag vet inte hur dom gjort.. komma i koden... kanske är nått javascript dom använt man skulle kunna tänka sig att använda ett forumulär med två hidden fält... Om användarna _vill_ spara lösenordet då? Eftersom de uppenbarligen har den funktionen påslagen? Ny lösning, du får dock koda den själv i så fall...Spara lösenord? Nej!
Jag har en liten sida där olika användare ska kunna logga in. Problemet är att användarna oftast kommer att logga in på sidan från samma dator. Varje gång en ny användare sätter sig vid datorn får han frågan om han vill spara lösenordet för framtida bruk (det är opsys som styr det, tror jag). Finns det något sätt att med asp-kod få bort denna förfrågan så att användaren aldrig kan spara sitt lösenord?Sv: Spara lösenord? Nej!
Den funktionen kan du inte med asp stänga av, men du kanske får bygga nån java-applet eller nåt för att inte browsern skall känna av att det är ett formulär som kan lagra user/pwd information.
Har ni det internt, kan man ju sätta en policy att den funktionen i browsern (att spara lösenord) inte skall vara aktiverad)
Annars är det ju upp till användaren att inte spara om han sitter vid en "publik" dator, det är ju precis som om han skall logga in på nån sida och sitter på ett bibliotek eller internetcafe...Sv: Spara lösenord? Nej!
Sv: Spara lösenord? Nej!
<!--Osynlig kod-->
<form name="frmLogin" action="dinsida" method="post">
<input type="hidden" name="username">
<input type="hidden" name="password">
</form>
<!--Synlig kod-->
<input type="text" name="username2">
<input type="password" name="password2">
<input type="button" onClick="setTimeout('document.frmLogin.username.value=document.all.username2.value;document.frmLogin.password.value=document.all.password2.value;document.frmLogin.submit()',300)">
Vilket jag tror skulle klara biffen...Sv: Spara lösenord? Nej!
Sv: Spara lösenord? Nej!
Två span lager BREDVID varandra, den ena innehållande "vanlig formulär" sak och den andra den varianten jag skrev. Sen har man en kryss-ruta om vilken som skall synas. Dvs. om ikryssad: visa första, dölj andra. Om okryssad: Dölj första, visa andra. Se också till att föra över value från den ena till den andra så märker användaren inget.
En annan variant är att kolla vad msdn har för attribut på sin form-tag, kanske finns någon som gör så att den alltid undviker eller nå't.