Jag är nybörjare på asp och har två problem med en gästbok. Koden är till största delen tagen från en artikel på Pelleosoft. <code> Om du postar från sidan till sig själv och gör Inserten innan du skriver ut posterna så kommer gästboken innehåla även det nyinlagda posten. Det gör jag inte. Gästboksidan, den som listar alla poster öppnar först. Sedan om man vill skriva så öppnas ett litet fönster med ett formulär. Gästboksidan är då alltså öppen. Det är ju enklast att lääfa inmatningsformuläret överst och/eller underst i gästboken. Får kanske ta och göra det då. Lägg till följande kod i body-taggen på sidan som lägger till posten i databasen för att uppdatera gästboken: Jag gjorde som Andreas föreslog och la formuläret på samma sida som gästboken och då fungerar det som jag vill :-)Uppdatera sida efter att ha lagt till en post.
En testsida ligger på http://www32.brinkster.com/myplaceonweb/theguestbook.asp
Problem ett är att jag vill att posterna på sidan ska uppdateras efter att man skrivet i gästboken. Som det är nu så måste man ladda om sidan för att få med den nyss inlagda posten.
Problem två är att jag vill ha en lite tackrad om man har skrivet i gästboken. Typ "Tack Oskar för att du skrev i gästboken". Detta försökte jag lösa genom att lägga in en respons.write i sist i If-satsen. Dett fungerade inte så jag tog bort raden igen.
Aspkoden jag använder är:
<%
'Öppnar databasen
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("guest.mdb")
'Öppnar querystringen som sparar meddelandet
If Request.Querystring("page") = "save" Then
'Sparar meddelandet
Writer = Request.Form("Writer")
IP = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
MessageDate = Date
WriterEmail = Request.Form("WriterEmail")
WriterHomepage = Request.Form("WriterHomepage")
Message = Request.Form("Message")