Hej browsecap.ini är i princip en vanlig textfil som innehåller mappningar mellan olika webbläsare|versioner och vilka funktioner som fungerar för vad. Efterhand som det kommer nya webbläsare|versioner så måste sysadmin manuellt uppdatera browsecap.ini. Håller med Rikard... sysadmin kommer nästan aldrig ihåg att det finns människor som kanske vill använda den ini filen... Det säkraste alternativet OM du ska skriva Browser specifik kod är att ha ett klientscript som sniffar browserns förmåga och version och sedan redirektar dig med data till ditt serverscipt. Men försök i stället att hålla dig inom rimliga ramar .... det finns för måååånga läsare och browserinställningar där ute .. På mitt förra jobb hade vi problem med att Netscape hade 8 olika versioner av sin gamla läsare.... Det blir dyrt att implementera en perfekt lösning om du inte har avskärmat projektet till vissa versioner. Jag vet en Bank som hade som standard att använda en browser version som hade grova säkerhetsluckor...Browser versioner
jag måste testa av vilken browser besökaren har. För detta ändamål anv objektet MSWC.Browsertype. Det fungerar med IE men Netscape ger resultatet Default och version 0.0 vilket inte är så informativt. Vidare läser jag att en fil som heter browsecap.ini måste vara tillgänglig för objketet.
Min fråga, ska denna fil ligga på min webserver eller vart? Jag får det inte att fungera. Tacksam för all input!
Med vänlig hälsning
JohanSv: Browser versioner
Generellt kan man säga att det inte finns många som har koll på vad alla olika webbläsare|versioner stödjer, och ännu färre som har koll på hur detta skrivs in i browsecap.ini. Därför är den generella rekomendationen att inte använda den, och helt enkelt låta bli att skriva kod som kräver att man kollar vilken webbläsare en användare kör!Sv: Browser versioner
joacim