Ryser bara jag hör ordet, har aldrig gillat dom men nu hade jag tänkt mej försöka på dom lite.. såklart går ingenting utan att man stöter på problem Ingen bra lösning att logga användarnamn och lösenord. Smidigare att köra DateAdd() på den där .Expires... jag kommer skriva om riskerna på sidan och den som inte tycker det spelar så stor roll och om man inte läser det får man skylla sej själv. Jag föreslår att du skapar en separat tabell. Med UserId, ett datumfält och ett slumpvärde. mm.. det verkar ju som en hyffsad idé... ska fundera på det.. Tänk på att om någon får tag i slumpvärdet i cookien i Andreas förslag (ingen omöjlighet) så kan man logga in som den användaren. mmm.... tänkte på det.. får se om jag bygger om allt när jag lärt mej lite mer asp Men det är en risk man får ta med Autologin. tänkte också på att lagra ip adresser men kom fram till att det inte var nån bra ide.Cookies!
Response.Cookies("jvanvnamn") = anvandarnamn
Response.Cookies("jvanvnamn").Expires = Date() + 90
Response.Cookies("jvlosen") = request.form("losen")
Response.Cookies("jvlosen").Expires = Date() + 90
varför fungerar det inte?
nått jag glömt?
Vill alltså skapa 2 cookies som ska finnas kvar i 90 dagar.
/alltid hatat dom och kommer alltid göra det/Sv: Cookies!
ÄR det automatisk inloggning du vill åstakomma?Sv: Cookies!
Men jag håller med Andreas, varför lägger du in användarnamn och lösenord i cookies??Sv: Cookies!
Har ni nån bättre lösning på auto login?
Testade dateadd men fungerade inte bättre för detSv: Cookies!
Lagrar slumpvärdet i Cookien.
* Kolla om slumpvärde värdet finns i cookie.
* Om det saknas får man logga in.
* När man loggar in skapas slumpvärdet och spara det i cookie samtidigt sparas datumet Cookien förfaller.
* Om slumpvärde finns slås användarId up i tabellet och man loggas in. Datum och cookie uppdateras. Du kan välja mellan att skapa ett nytt värde eller återanvända det gamla.
*Med jämna mellan rum tar du bort poster som förfallit.Sv: Cookies!
har iaf fått cookiesarna att funka nu... felet var att jag ahde en response.redirect före jag skapade domSv: Cookies!
/JohanSv: Cookies!
Sv: Cookies!
Man skulle ju kuna lagra IP nummer i slumptabellen. Men det skulle ställa tilldet om man kör mot DHCP.Sv: Cookies!