Hejsan! Det finns tyvärr ingen IIS 5 i home-edition. Du måste använda Pro om du skall få med IIS 5. Hmm... De går väl att ladda ner de??? Men vart?? undrar..?? Tror att de finns en artikel om de?? hittar inte de i allafall!! > <b>Jag har fått en ny dator o har Windows xp home editon. Funkar IIS 5 om ja installerar den</b> de blir mkt jobb om ja uppgarderar te winxp! > <b>de blir mkt jobb om ja uppgarderar te winxp!</b> Mmm..verkar lite kompliserat!!! ja har använt IIS 5. den är bra tycker ja! Jag har faktriskt provat apache men förstod inte mkt av de s¨avinstrallera de..!! men nu har ja lixom inget val!! > <b>Vet ej vad ja ska göra nu..!! </b> > <b>men nån bra webserver som har stöd för asp o har bra funktioner förutom Apache..?? </b> Grabben gå över till WinXP prof, det enda vettiga, finns ingen anledning alls att köra Home, eller så installerar du inte utvecklingsverktyg på din dator utan nöjer dig med NyttoProgram och Spel som Home är tänkt för. Det finns en fil som man skall ändra i kommer inte ihåg vilken men sök på inet* när du hittar den så skall du ändra nåt värde, så funkar det sen. Jag har för mig att pws inte fungerar på en xp maskin eftersom det är nt-teknik, men prova kan du alltid göra. PWS finns att ladda hem under systemdokument/servicepacks här på pellesoft. Jag har aldrgi fått PWS att fungera, oavsett vilken version jag körde på xp home... Så professional eller det där hacket är nog vad som finns, alternativt apache...IIS 5
Jag har fått en ny dator o har Windows xp home editon. Funkar IIS 5 om ja installerar den om den inte gör det har du ett lika bra server program som ISS 5??
Tack på förhand.Sv: IIS 5
Sv: IIS 5
Men asså vad e de som man ska göra mer än att installera IIS 5?? Sv: IIS 5
IIS 5.1 ingår inte i WinXP Home Edition, endast i WinXP Professional. Detta för att Microsoft anser att det är proffsanvändare som behöver IIS och inte hemanvändare. Vill du ha IIS 5.1 så får du uppgradera från WinXP Home Edition till WinXP Professional.
> <b>om den inte gör det har du ett lika bra server program som ISS 5??</b>
Enligt majoriteten av de som har satt upp skarpa Internetservrar så är Apache ett bättre val än IIS. Och enligt andra så är IIS bättre än Apache. Vilken du tycker bäst om är upp till dig själv att bestämma!
<URL:http://www.apache.org/>Sv: IIS 5
Jag ska ladda ner Apache!! det har väl stöd för asp?? aja ska seeee=)
hoppas att de e lätt o använda den..!!
Tack!Sv: IIS 5
Mnja, så himla mycket jobb är det inte. Införskaffa en uppgraderingsskiva|licens och uppgradera, färdigt!
> <b>Jag ska ladda ner Apache!! det har väl stöd för asp?? </b>
Nej, Apache har inte stöd för ASP. Det enda "språk" som Apache har stöd för är SSI och CGI. Däremot är det många som med nöjda ansikten kör PHP tillsammans med Apache. Och bara för att vara helt korrekt så finns det faktiskt ASP-stöd att installera för Apache, det heter Chilisoft [<URL:http://www.chilisoft.com/>], men lär varken vara speciellt bra eller gratis!
> <b>hoppas att de e lätt o använda den..!!</b>
Om du tar dig tid att läsa manualen och FAQ så är det nog inte så svårt!Sv: IIS 5
Vet ej vad ja ska göra nu..!! ska lägga me både två!! Men de måste finnans nåt sätt att installera ISS 5 på WinXp home edtion o få de att fungera!!Sv: IIS 5
Som jag sa tidigare, börja med att ögna igenom manualen, speciellt installationsdelen + läs på deras FAQ!
> <b>Men de måste finnans nåt sätt att installera ISS 5 på WinXp home edtion o få de att fungera!! </b>
Som Pelle skrev tidigare så finns det sätt att installera IIS 5.1 på WinXP Home Edition, men de är inte supportade av Microsoft, och i princip vad som helst kan hända med din installation. Om du ska köra IIS 5.1 så uppgradera till WinXP Professional. Om du inte vill uppgradera så titta på någon annan webbserver, förslagsvis Apache!Sv: IIS 5
Nej! ASP är en sak från Microsoft och det är IIS eller Apache+Chilisoft som är de webbservrerna som har stöd för ASP!Sv: IIS 5
Vill du ändå ha en möjligheten till ASP utveckling finns alternativet att hyra in sig på ett webbhotell och då slipper du allt tjafs med IIS hit och dit...
Ytterligare alternativ är att köra Apache, MySQL och PHP men med tanke på dina tidigare inlägg skulle jag inte rekomendera det. För krångligt för dig.Sv: IIS 5
såg detta i något forum men kommer inte ihåg vilket ...Sv: IIS 5
Sv: IIS 5