Har en access databas som jag vill radera en valfri post i. Dessvärre så vill det sig inte alltid att posten raderas. Efter flera test har det visat sig att endast de poster som jag knappat in manuellt på min dator vill raderas. Men de poster jag sparat via ett asp-script vill inte låta sig raderas. Nedan visar jag min kod för postraderingen: Vad har Vartnr för datatyp i databasen? du kan också testa sriva [Art] istället för Art ifall art är ett reserverat ord... fick ett sånt problem en gång för länge sen när jag hade en kolumn som hette Last men fick hjälp av en på lunar även om det tog ett par dar innan nån kom att tänka påd et Prova med: Jag har löst problemet. Slarvfel. Skicka de med en vbtab vid insert. <b>Prova med: Bara för att man kan göra fel behöver man ju inte göra det eftersom det blir jobbigt om man vill byta databas. Det ska fungera minst lika bra utan *. Det var ett slarv fel av mig. Råkade föra med en "vbTab" och då buggade det ur vid "Delete". nu funkar det fint !Märkligt fel med access databas
<code>
Dsn = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" &_
"Data Source=" & gpath & "artiklar.mdb;Mode=ReadWrite;" &_
"Persist Security Info=False"
Set objConnb = Server.CreateObject("ADODB.connection")
objConnb.ConnectionString = Dsn
objConnb.Open
Sqlb = "Delete from Art where Vartnr='" & Tbart & "';"
Set objRSb = objConnb.Execute(Sqlb)
objConnb.Close
Set objConnb = Nothing
</code>
Någon som har en idé vad som kan vara galet ?
/MagnusSv: Märkligt fel med access databas
Vad innehåller Tbart?
Är det någon skillnad på posterna i databasen?
Vad händer när posten inte raderas? Felmeddelande?
Hur sparar du posterna med scriptet?
/JohanSv: Märkligt fel med access databas
Sv: Märkligt fel med access databas
Sqlb = "Delete * from Art where Vartnr='" & Tbart & "';" Sv: Märkligt fel med access databas
Sv: Märkligt fel med access databas
Sqlb = "Delete * from Art where Vartnr='" & Tbart & "';"</b>
* Ska inte vara med där, det fungerar i t.ex. Access, men de felsta databasmotorer protesterar om du tar med den.
Tack för alla svar !