Hej! Om jag inte heller minns fel så måste clientens dator och webservern vara i samma domän för att detta skall funka. Just nu utvecklar jag lokalt, skall sedan ligga på ett intranät. Hej Eva! Tänk bara på att du måste ändra NTFS rättigheterna på alla filer och mappar för att det ska fungera. Hej, igen! Vill du göra det enkelt för dig så sätter du everyone till read på hela siten. Ja men rätten för everyone är redan satt till vad som är default (bl.a read), själv är jag med i Administratörsgruppen vilket ger mig fullständiga rättigheter på min dator (testar ju som sagt via localhost). Exakt hur ser dina rättigheter ut på de mappar som din site innehåller? Hej Eva! Hej! Hämta Windows anv.namn för kontroll istället för en inloggni
Vet någon hur jag kan hämta upp användar namnet för Windows så att jag kan kolla av vem som är inloggad?
Detta för användaren enbart skall kunna ändra sina uppgifter men utan att behöva göra en inloggning till ???
Tack på förhand! MVH EvaSv: Hämta Windows anv.namn för kontroll istället för en inlo
//PutteSv: Hämta Windows anv.namn för kontroll istället för en inlo
När jag testar att hämta AUTH_USER är den tom. Borde jag inte se mitt egna användarnamn om jag hämtar den informationen?
Provade även att hämta och skriva ut LOGON_USER men där returnerades ingenting heller.
Vill någon förklara lite mer ingående vad jag kan/ska göra vore jag tacksam, gör jag något fel? Är ganska ny i användandet av ASP...
Tack på förhand! MVH EvaSv: Hämta Windows anv.namn för kontroll istället för en inlo
Det du måste göra för att få det att fungera är att stänga av Anonymous access. Annars kommer användarna automatiskt att logga in som IUSR_XXX.
Såhär gör du:
1. Öppna "Internet Information Services" under "Administrative tools".
2. Leta reda på mappen där ditt projekt ligger och välj "Properties".
3. Välj fliken "Directory Security".
4. Klicka på "Edit..." i första sektionen; "Anonymous access and authentication control".
5. Stäng av "Anonymous access".
6. Se till att du har "Integrated Windows authentication" påslaget.
Nu bör både LOGON_USER och AUTH_USER fungera fint.Sv: Hämta Windows anv.namn för kontroll istället för en inlo
Sv: Hämta Windows anv.namn för kontroll istället för en inlo
Gjorde som du rekommenderade Johan men nu kan jag inte öppna filerna via localhost, access denied... detta är när jag stänger av Anonymous access. Vad nu?
Copland, Vilka rättigheter måste sättas på mapparna och för vem, är det för everyone?
MVH EvaSv: Hämta Windows anv.namn för kontroll istället för en inlo
Annars bör man kanske dela upp användarna i globala grupper, därefter lägger man de globala grupperna i lokala grupper :-), som man sedan sätter olika rättigheter på.
Har t ex pelle inte read rättigheter på din site utan du kanske bara har IUSR_Webserver samt admins... så kommer han få access denied om han inte tillhör gruppen administators.
Vet att jag inte är särskilt pedagogisk men hoppas du förstår.Sv: Hämta Windows anv.namn för kontroll istället för en inlo
Stänger jag av Anonym inloggning får jag Access denied! Rättigheterna på mappen finns. Nu fattar jag ingenting!
MVH EvaSv: Hämta Windows anv.namn för kontroll istället för en inlo
Både share och ntfs rättigheter?
Berätta sedan hur du har ställ in security i IIS:en, du har bokat av Allow anonymous access, kör du NT Challenge/Respone då?Sv: Hämta Windows anv.namn för kontroll istället för en inlo
Vilket OS har du? Win2k Pro? WinXP?
Integrated Windows authentication var påslaget, eller hur?Sv: Hämta Windows anv.namn för kontroll istället för en inlo
Nu har jag äntligen fått det att funka! Yeah!!!
Tack så jättemycket för all hjälp!
=)
MVH Eva