Hej ! Lite beroende på hur du designar databasen. Om du vill ha en post med datum och arrayen eller om du vill ha datum och nummer som unika poster. På två ställen i min kod ser det ut som i ditt exempel. Så frågan är hur jag utifrån ditt exempel tar reda på vilka poster som inte lagts till, få loopen att hoppa över den posten och lagra värdet för utskrift när loopen är klar? Så ja, nu har jag lyckats få fram ett meddelande när det inte går att uppdatera längre för att tiderna krockar med andra tider. Istället för felmeddelandet skulle det vara kanon om man kunde lagra det/dom värde i en session eller något och sedan gå vidare med loopen. När loopen är klar ska jag lista alla posterna som inte kom med. Som det är nu får jag bara reda på att tiderna krockar och exceldokumentet jag använder för att uppdatera blir inaktuellt eftersom bara en del av posterna uppdaterats. Hmmmm....jag fick flytta runt lite if-satser så löste det sig med att hoppa över dom posterna som inte läggs till. Men problemet kvarstår med att lagra värden och lista dom efteråt. Någon som kan? Eftersom du matat in värden kan du ha en hidden-tagg som du lägger in informationen i. När du sedan submittar till nästa sida kan du fånga värdena där via en request.form för att fortsätta. OK, det låter enkelt o är det förmodligen oxå. Men hur fångar jag upp dom? Jag förmodar att det har med arrayen att göra o vilket matrixindex som "inte funkade". Det blev en SQL inne i if-satsen som lägger till informationen i en ny tabell i databasen. Tackar för hjälpenPoster som "inte" läggs till?
Jag undrar hur man tar reda på vilka i databasen när man loopar in innehåll i densamme? Och om det finns en lösning på det, hur lagrar man den i så fall så att jag kan skriva ut den informationen efter att loopen är klar? Och sist men inte minst hur får jag loopen till att inte stanna om den stöter på hinder?
<%
Datum = "2003-03-06"
Bana = "1,2,3,4,5,6,7,8,"
MyArray = split(Bana,",")
For i = 0 to UBound(MyArray)
'Här lägger jag till datum o bana i databasen med en vanlig update
next
%>Sv: Poster som "inte" läggs till?
<%
set con = server.createobject("adodb.connection")
con.open "din connectionsträng för sql eller access"
Datum = "2003-03-06"
Bana = "1,2,3,4,5,6,7,8,"
MyArray = split(Bana,",")
For i = 0 to UBound(MyArray)
'Här lägger jag till datum o bana i databasen med en vanlig update
con.execute("insert into tabell (datum, bana) values('" & datum & "','" & myArray(i) & "'")
next
set con = nothing
%>Sv: Poster som
Sv: Poster som
<code>
...........
'Kollar ScheduleDetails så att den inte krockar med existerande bokningar
SQL = "Select ScheduleDetailsID FROM tblScheduleDetails Where"
SQL = SQL & " ScheduleDetailsID <> " & intScheduleDetailsID
SQL = SQL & " And ScheduleID = " & intScheduleID & " And"
SQL = SQL & " ((StartTime <= #" & dStartTime & "#"
SQL = SQL & " And EndTime > #" & dStartTime & "#)"
SQL = SQL & " Or (StartTime < #" & dEndTime & "#"
SQL = SQL & " And EndTime >= #" & dEndTime & "#)"
SQL = SQL & " Or (StartTime >= #" & dStartTime & "#"
SQL = SQL & " And EndTime <= #" & dEndTime & "#))"
Set RS = Conn.Execute(SQL)
If Not RS.BOF And Not RS.EOF Then
'Generera Error och hoppa över posten ???
RS.Close
Set RS=Nothing
Conn.Close
Set Conn = Nothing
ErrorMsg = ErrorMsg & "Dom valda tiderna skapar en konflikt med existerande bokningar."
ErrorMsg = ErrorMsg & " Välj ett uppdaterat<br>excel-dokument och försök igen.||"
Response.Redirect "Error.asp?ErrorMsg=" & Server.URLEncode(ErrorMsg)
End If
</code>
Ber om ursäkt för röran med inläggen. Först inlägget var en test jag gjorde, när jag sedan jämförde hjälpen jag fick av Pelle med mina script var detta det som var mest likt.Sv: Poster som
Men, kan du inte ställa en sql-fråga som plockar ut de motsvarande poster som inte kommer att kunna gå in.
Alternativt kan du ju spara ner de som inte funkade i en annan tabell med sessionsid som nyckel och bara köra en selectsats på dessa "ej godkända" poster. Då kan du ju hålla reda på det enklare och visa det på vilken sida du vill.Sv: Poster som