Jag försöker uppdatera en databas med lite värden från ett formulär där vissa fält ska kunna lämnas tomma. Jag tillåter Null och och lägger värdena från formuläret i variabler samt sätter dom till Null om dom är tomma. Om kolumnen är satt till text så går det bra att lämna fältet tomt men om ett fält som är satt till tal saknar värden så uppdateras inte databasen. Jag har provat alla möjliga varianter (Null, "", Empty m.m.) men databasen uppdateras inte utan en siffra i dessa fält. Vad gör jag? Anpassa SQL-frågan så att den bara tar med och uppdaterar tal om ett tal har skrivits in. Jag har haft samma problem, och jag löste det så att är fältet tomt, så fick det vara en nolla. Kanske det duger till dig? Tanken var att använda samma function till tal och textsträngar men om det inte går så får det nog bli en nolla i den kolumnen. Det funkar ju lika bra. Du kan ju Skriva: Jag har testat något liknande utan framgång. Ska kolla vad som skiljer senare. Tack för tipsen.Access Null och tal
Sv: Access Null och tal
<code>
Function SQLNumber(Value)
If Isnumeric(Value) Then
SQLNumber = Replace(Value, ",", ".")
Else
SQLNumber = "Null"
End if
End Function
Dim strSQL
strSQL = "INSERT INTO TabellNamn (FältNamn) VALUES(" & SQLNumber("" & Request.Form("Pris")) & ")
</code>Sv: Access Null och tal