Hur kan man skriva ut txt filen från servern utan att öppna den? Hej!! Den öppnar ju filen och det är det jag inte vill att den ska göra. Så du vill alltså att den ska skrivas ut bara sådär... japp det är just det jag vill.... Det finns jo et print kommando i Windows for å skrive ut textfiler, Testa via kommando prompten: Från ett vbscript Körningsfel i Microsoft VBScript fel '800a000d' Jag vill att det ska funka med flera textdocument inte bara ett. men om du kombinerer coplands kode med print då: Som jag sa hur blir det då om man vill ha flera olika filer som man vill skriva ut? Du får väl an göra en loop då.... Men hur funkar det om jag ska hämta informationen och fil namnet från databasen? hallo, nu verkar det som att du gör det lite väl enkelt för dig...Skrev detta förut men fick inget svar....
Man öppnar filen:
print.asp?file=songs
och då skriver den ut filen songs.txt på servern.
Går det göra i ASP eller måste det vara nåt annat språk....
Om man använder sig av Server.Excute("filnamnet.txt") så öppnar man ju filen...
Jag vill inte att man ska öppna den bara skriva ut den....
Man öppnar ett nytt fönster och då är scriptet så att man skriver ut filen och då det är klart så stängs fönstret. i det lilla fönstret finns scriptet för att hämta och skriva ut filen utan att få upp själva filen som man ska skriva ut i fönstret....
Med tanke på att det tar ett tag innan man öppnat filen och om man skriver ut den utan att öppna den skulle det vel kunna gå snabbare!?!?
Tack på förhand.Sv: Skrev detta förut men fick inget svar....
jag antar att det är FSO du vill använda dej av...
prova nåt sådant här
<code>
<%
' Dom variablar för "File System Object" och filen vi vill öppna.
Dim FSO, oTextFil
Set FSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
' Öppnar filen
Set TextFil = FSO.OpenTextFile(Server.MapPath("textfil.txt")) <-- här får du pilla lite
Do While Not TextFil.AtEndOfStream
Response.Write TextFil.ReadLine & "<BR>" & vbCrLf
Loop
' Stänger filen.
TextFil.Close
Set TextFile = Nothing
Set FSO = Nothing
%>
</code>
Lycka till!!
mvh
//JonneSv: Skrev detta förut men fick inget svar....
Jag vill att filen ska inte bli öppnad i nåt textfönster eller nåt sånt utan bara bli utskriven på personens skrivare.Sv: Skrev detta förut men fick inget svar....
Sv: Skrev detta förut men fick inget svar....
Går det att göra på något sätt?
Det behöver inte vara i ASP uten kan vara i nåt annat bara jag får till det.Sv: Skrev detta förut men fick inget svar....
print navnet.txt
Den borde vel funka?Sv: Skrev detta förut men fick inget svar....
Klistra in detta i ett textdok. och kalla den för t ex test.vbs så funkar det
Dim oShell
Set oShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
oShell.run "c:\winnt\notepad.exe /p D:\footer.txt"
Om man vill krångla till det så borde man kunna via FileSystemObject skapa en genväg till ett script dynamiskt via asp.
Dock måste ju alla ha samma sökväg till scriptet, ex: ett share som ligger på \\servern\kalle\scriptet.vbs
Hmmm, kanske blir till att krångla till det lite väl mycket.Sv: Skrev detta förut men fick inget svar....
Inkompatibla typer: 'print'
/teambd/print.asp, rad 4 Sv: Skrev detta förut men fick inget svar....
Jag håller nämligen i en sida som jag laddar upp resultat och sen en sida som visar själva resultatet. Jag vill att man ska kunna klicka på en länk som heter print på den sidan och sen så skriver den ut samma resultat som finns på sidan.Sv: Skrev detta förut men fick inget svar....
<code>
Dim oShell
Set oShell = CreateObject("WScript.Shell") 'men utan wscript.
oShell.run "c:\windows\system32\print D:\footer.txt"
</code>Sv: Skrev detta förut men fick inget svar....
for i = 1 to 10
.... kod
nextSv: Skrev detta förut men fick inget svar....
Det handlar ju trots allt om ett klick, via javascript kan man få en sida att direkt trigga utskriftknappen i menyn och därigenom få upp den vanliga skriva ut dialogen för windows, sen är det bara för den lokale användare att bekräfta utskriften genom att klicka på Skriv ut knappen.
Enkelt, varför inte nöja sig med det ;o)