Jag hämtar ett sparat datum från en databas och datumet är sparat med "Now", alltså med tiden också. När jag presenterar databas innehållet på sidan så samlar jag datumet i variablen: challdate Kan inte direkt hjälpa dig 100%, men en ful-lösning (som förvisso kan vara prestandahöjande) är ju att formatera datumen i SQL satsten. Lägg på ett extra fält i SELECT satsen/sp'n där du (hur beror på viken databas du använder) formaterar data på rätt sätt. hmm jag får samma felmedelande ändå :( Ok, jag lyckades lösa det själv :)Får inte det att funka med FormatDateTime i en Select lista
Nu är det som så att på en del av sidan så ska datumet visas i en Select lista med start från det sparade datumet och 30 dagar framåt. Jag får detta att funka men då med både datum och tid som ex. 3/8/2003 6:24:54 PM. Jag vill att i select listan så ska endast datumet visas som ex. 3/8/2003.
Med hjälp av FormatDateTime så får jag det att funka på sidan, men INTE i select listan! Använder jag det där så får jag felmedelandet: Microsoft VBScript runtime error '800a000d' Type mismatch: 'challdatum' challanges.asp, line 89
Koden jag använder är:
<code>
challdate = rsMsg("challDate")
<select name="challengedate">
<option value="none" selected>Select Date</option>
<%
challdatum = FormatDateTime(challdate, vbShortdate)
sDatum = 0
Do Until sDatum = 30
sDatum = sDatum -- 1
%>
<option value="<%=challdatum -- sDatum%>"><%=challdatum -- sDatum%></option>
<% Loop %>
</select>
</code>
Använder jag variablen challdatum någon annanstans på sidan så visas den korrekt med enbart datumet. Men varför funkar det inte i select listan?
Någon som kan hjälpa mig?
TotteSv: Får inte det att funka med FormatDateTime i en Select lista
Access:
SELECT datelogin, Format(datelogin, "dd/mm/yyyy") as formateddate FROM logins
(säkert något syntaxfel då jag ej validerat detta, men principen Helge!...
SQL Server kommer ej ihåg på rak arm.Sv: Får inte det att funka med FormatDateTime i en Select lista
Använder mySql databas ifall det hjälper någon att hjälpa mig :)
Tack för svaret ändå.
TotteSv: Får inte det att funka med FormatDateTime i en Select lista
Allt som behövdes göra var att använda DateValue() som tog ut enbart datumet från variablen challdate.
<code>
challdatum = DateValue(challdate)
</code>
Så nu fick jag äntligen mitt datum i min select lista :)
Totte