Hej! Har problem med länkning till db som ligger på en svensk server. Här finns en map kallad www som innehåller filer och bilder samt en kallad dbq där db ligger. Strängen nedan fungerade tills jag uppdaterade sidan, nu hittar den ej sidan längre. Tack för svar, Tack igen. Detta förstår jag, men det tycks inte fungera just här.Får inte kontakt med databasen...
"Vanlig" länkning typ \dbq\roger.mdb ger felmeddelanden om fel sökvägar och att den inte är dynamisk.
Hur gör man egentligen för att för att "gå bakåt" i detta fall?
Tacksam för tips..//Haze
Dim vPath, pPath, ConString
vPath = "d:\home\v\roger\dbq\roger.mdb" 'use this one if database is in root of cart folder
'vPath = "\home\v\roger\dbq\roger.mdb" 'use this one if database is in root of your website
pPath = Server.MapPath( vPath )
ConString = "PROVIDER=MICROSOFT.JET.OLEDB.4.0;DATA SOURCE=" & pPath & ";" & "JET OLEDB:Database Password=nada"Sv: Får inte kontakt med databasen...
Server.MapPath ger dig ju sökvägen till mappen som du är i.
../ används för att stega uppåt i katalogstrukturen.
Du får kombinera dessa två tills du hamnar rätt.
/Anna-Karin.Sv: Får inte kontakt med databasen...
Nu hänger jag inte med riktigt :)
vilka 2 skulle kombineras?? funkar vanlig slash ../ för att stega bakåt även här??
Glömde säga att det är en db.asp sida och det endast är den översta sökvägen jag menar..
HazeSv: Får inte kontakt med databasen...
oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= "& server.MapPath("db/databas.mdb")
Det här ger mig sökvägen till mappen som jag är i, i det här fallet root mappen,
databasen ligger i en mapp kallad db.
Vill jag gå upp ett snäpp skriver jag:
oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= "& server.MapPath("../db/databas.mdb")
Varje ../ motsvaras av att gå upp ett steg i katalgogstrukturen.
/Anna-KarinSv: Får inte kontakt med databasen...
Mappen www där asp-filerna mm finns, ligger på samma nivå som mappen dbq dvs första nivån när man kommer in med FTP. Så om jag befinner mig i www så borde det ju bli som du skriver, dvs ut ur www och in i dbq.
När jag skriver detta får jag ett långt felmeddelande typ: d:\home\roger\v\roger\dbq\roger.db är fel sökväg, och något om att den inte är dynamisk.
Var kommer detta V ifrån tex? verkar som sökningen vänder vid detta, dvs först går vi in via home till mappen roger som i verkligheten heter www på servern, sedan tillbaka ut och in i dbq. Men som sagt det är ju fel väg??
Fattar nada...//Haze