Jag håller på med ett ladder system för olika spel. Systemet ska vara uppbyggt som så att laddern nollas var 3:de månad, och samt att innan det nollas så ska allt sparas i en annan tabell i databasen. Vet ej hur det är med mySql, men ett test kan du ju göra med följande syntax: - För att kopiera en tabell till en annan - För att skapa en ny tabell med innehållet från den gamla gör du såhär, tabellen behöver inte skapas innan, den skapas automatiskt med rätt datatyper: Tackar för svaren. Det fungerar utmärkt, resultatet av frågan läggs till i tabellen.Kopiera allt innehåll från en databas tabell till en annan. Hur?
Så min fråga är: hur kopierar jag allt innehåll i en databas tabell till en annan tabell i samma databas?
Samt undrar jag också om det finns några begränsningar gällande storlek på en databas?
Jag kör med mySql databas.
Tack på förhand.
TotteSv: Kopiera allt innehåll från en databas tabell till en annan. Hur?
INSERT INTO Avvikelse ( AvvikelseNr, AvvikelseText )
SELECT Taxa.TaxeId, Taxa.TaxeNr FROM Taxa
/SSv: Kopiera allt innehåll från en databas tabell till en annan. Hur?
CREATE TABLE nytabell SELECT * FROM gammaltabell
- Ta bort den gamla med -
DROP TABLE gammaltabell
- Skapa en ny tom tabell -
CREATE TABLE nygammaltabell (fältnamn1 datatyp NOT NULL, fältnamn2 datatyp NOT NULL, etc...)
Exempel:
CREATE TABLE nygammaltabell (sparaid INTEGER, sparadinfo CHAR(100) NOT NULL, etc...)
Som du märker måste du ha koll på SQL och datatyper när du skapar tabellen igen. Går kanske att göra på ett smartare sätt men detta är den hårda vägen och den väg jag kan, har aldrig använt det själv dock.Sv: Kopiera allt innehåll från en databas tabell till en annan. Hur?
CREATE TABLE ny_tabell SELECT * FROM gammal_tabell
Jag hittar ingen info om max-storlek för en databas, men här finns lite om storleken för en tabell: http://www.mysql.com/doc/en/Table_size.html.
/JohanSv: Kopiera allt innehåll från en databas tabell till en annan. Hur?
Men hur blir det om den nya tabellen redan finns och jag vill fylla på med mer info i den? Kan man då använda INSERT INTO som Smuts skrev, typ:
INSERT INTO ny_tabell SELECT * FROM gammal_tabell
Eller? Kommer det gamla innehållet då att skrivas över?
PS Tack för länken Johan :)
TotteSv: Kopiera allt innehåll från en databas tabell till en annan. Hur?