"Resultat 1 - 10 av ungefär 2,150,000,000. Sökningen tog 0.08 sekunder" - Google vid en sökning på "a" Jag har använt mig av Like hittils, men det borde finnas någon funktion eller komponent för att söka betydligt effektivare. Mer om Like och sånt: http://www.webeye.nu/default2.asp?que=asp/default.asp&exec=asp/artiklar/asp9.asp Like fungerar väl bra i mindre databaser men när de börjar byggas på och det är mycket information som ska sökas igenom blir det segt. Det finns ingen annan metod i SQL databaser. Då behöver du en fritextsökmotor, t ex MS Full-Text Search. Tja, LIKE är nog det enda alternativet :) mm,men jag måste oxå få veta hur många träffar det blir totalt så jag kan lägga in pageing isåfall, hade jag väll iof redan tänkt men.. > du kan ju även använda dig av < | > | <> | = etc för att få lite mer precisionSökmetoder, Like?
Okej, räknar inte med att det går med vanlig asp-kod men vilket är det bästa sättet att söka igenom en tabell i en databas (främst mysql)?
Databasen innehåller självklart inte så mycket info som flera miljarder poster men iallafall några nån/några tusen..
Är det Like man ska använda eller vad finns det för bättre alternativ?Sv: Sökmetoder, Like?
Sv: Sökmetoder, Like?
Hittills har jag endast användt mig av Like då jag inte haft några större databaser ännu, hittar någon något mer om sökmotorer och sökningssätt säg gärna till då jag håller på med ett projekt osm just behöver en annan snabbare metod.Sv: Sökmetoder, Like?
du kan ju även använda dig av < | > | <> | = etc för att få lite mer precision
men knepet ligger väll ändå i att inte kasta ut all information med en gång
sätt en counter som bara tar de första 10 svaren och stänger connectionen där efter
brukar bli snabbt som fasen då
// ericSv: Sökmetoder, Like?
Vad då? För att leta efter ord i längre texter så kan man ej använda dessa operatorer, LIKE (och PATINDEX i SQL Server) är vad man kan använda, förutom då en extern komponent som t ex Full-Text Search.
> men knepet ligger väll ändå i att inte kasta ut all information med en gång
> sätt en counter som bara tar de första 10 svaren och stänger connectionen där efter
Naturligtvis ska man inte hämta ut fler rader än man ska visa, men det gör egentligen inte att frågan i sig går fortare eftersom resultatet antagligen måste sorteras först för att sedan kunna skicka ut de 10 första raderna.