undrar bara om nå kan ta sej lite tid att förklara vad allting gör recordset.Open Source, ActiveConnection, CursorType, LockType, Options Undrar vad som hände med mitt förra inlägg... glömde ett / Du får väl säga vad som fortfarande är luddigt så kan vi ju kolla på det... :) det är nog vad var och en av dom här gör men det kanske man kan läsa om nånstans på internet? Kolla på msdn.microsoft.com så hittar du det mesta. Det blir en hel artikel att skriva här annars. Bill Vaughn skriver lysande böker om ado om man vill läsa på lite...RecSet.Open SQL, Connect, 1, 2
<code>
RecSet.Open SQL, Connect, 1, 2
<code>
det är siffrorna <b>1, 2</b> som jag är mest intresserad av att veta.. det andra förstår jag rätt braSv: RecSet.Open SQL, Connect, 1, 2
Det är cursortype och locktype.
Då du inte har tillgång till dessa enums från ASP har man i koden istället för att deklarera dessa konstanter bara lagt in motsvarande värde från existerande enums.
Du har alltså valt en Keysetcursor som ligger med ett finger in i databasen och känner av förändringar (Enkelt kan man säga att du populerar cursorn med en samling referenser in till de skarpa posterna i db vilket gör att du alltid har aktuella data dvs allt utom nytillkomna poster som andra sopar in, bara dynamic spöar denna i fethet) med en pessimistisk låsning (posterna låses när du fyller på cursorn och inte bara vid update som en optimistisk). En liten mardröm för skalbarheten så jag hoppas det är en simpel klientapplikation annars skulle jag nog ändra på dessa... :)
<code>
CursorTypeEnum:
-------------------------------
adOpenDynamic = 2
adOpenForwardOnly = 0
adOpenKeyset = 1
adOpenStatic = 3
adOpenUnspecified = -1
LockTypeEnum
------------------------------
adLockBatchOptimistic = 4
adLockOptimistic = 3