Hej, Det bättre att lagrar datum och tid i ett fält. Tack för ditt svar.. förstår principen... Tror jag hittade en lösning på det? JAg skulle nog sätta parantes runt Or vilkoren. Annars kan det strula: På vilket sätt kan det strula? Det fungerade utan paranteserna, men jag tror dig så detta är gjort ;)Få ut "nästa match" med ASP/SQL
Jag behöver hjälp med en SQL-sträng (kanske även ASP-kod) för att få ut nästa match ifrån en access-databas.
Jag har skapat en tabell där jag lagrar:
IDNR: (räknare)
OMGANG: (tal)
DATUM: (datum/tid)
TID: (datum/tid)
HLAG: (text) (Hemmalag)
BLAG: (text) (Bortalag)
Säg att jag då vill få ut närmaste match där laget, oavsett hemmamatch eller bortamatch = (i det här fallet) Kristbergs IF och där datum och tid stämmer överens med kommande match, dvs nästa match efter datum och tid i nuläge.
Hoppas ni förstår vad jag menar?
/Sammy SwärdSv: Få ut "nästa match" med ASP/SQL
Testa med:
SELECT TOP 1 *
FROM TabellNamn
WHERE DATUM + TID > Now()
ORDER BY DATUM, TIDSv: Få ut "nästa match" med ASP/SQL
Har dock fortfarande problem... har försökt med detta:
If RStemp("HLAG") = "Kristbergs IF" then
Response.Write "KIF - "& RStemp("BMATCH") &" "
ElseIf RStemp("BLAG") = "Kristbergs IF" then
Response.Write ""& RStemp("BLAG") &" - KIF"
End If
Vii alltså också att den söker efter den match/omgång där Kristbergs IF spelar.Sv: Få ut "nästa match" med ASP/SQL
<code>
Set RStemp = Connect.Execute("SELECT TOP 1 * FROM MATCHSCHEMA WHERE HLAG = 'Kristbergs IF' or BLAG = 'Kristbergs IF' AND DATUM + TID > Now() order by DATUM, TID")
Do Until RStemp.EOF
Response.Write "<center><table width=99% border=0 cellspacing=0 cellpadding=0><tr><td valign=top>"
Response.Write " "& RStemp("OMG") &"<BR> "
If RStemp("BLAG") = "Kristbergs IF" then
Response.Write " "& RStemp("HLAG") &" - "& RStemp("BLAG") &" "
ElseIf RStemp("HLAG") = "Kristbergs IF" then
Response.Write " "& RStemp("HLAG") &" - "& RStemp("BLAG") &" "
End If
Response.Write "</td></tr></table></center>"
RStemp.MoveNext
Loop
</code>
Se på framför allt SQL raden om jag gjort rätt? Kanske finns det någon smidigare lösning? Annars undrar jag bara om detta kan fungera korrekt?Sv: Få ut "nästa match" med ASP/SQL
<code>
Set RStemp = Connect.Execute("SELECT TOP 1 * FROM MATCHSCHEMA WHERE (HLAG = 'Kristbergs IF' or BLAG = 'Kristbergs IF') AND DATUM + TID > Now() order by DATUM, TID")
</code>Sv: Få ut "nästa match" med ASP/SQL
Är ganska 'novice' inom ASP ännu så du kan kanske tro att mina frågor är dumma? ;)