Hejsan Testa..<code>Response.Write("<td align=left width=105>" & objRS("typ") & "</td>")</code> Det är B att använda chr funktionen. ;o) Det är jag som ska be om ursäkt för mina översittar fasonre. Du få inte vika dig. Stå stolt och stark. ;o) Har försökt, men aldrig riktigt lyckats.. Men nu tror jag att jag börjar lära mig :) Om det är en sträng som kommer det ju inte var någon funktionsmässig skillnad på:Hör göra en loopad länkning som länkar till olika poster?
Vill ha länkar som ser ut så här:
Medlem 1
Medlem 2
Medlem 3
Medlem 4
osv....
Har lagt kodsnutten(bland annat) i en loop, allt fungerar till jag försöker lägga till
<%=objRS("medNr")%> till resten av koden, d.v.s. det som ska skriva ut siffran(medlemsnumret)
Undrar vad jag gör för fel:
Response.Write("<td align=left width=105>">" & objRS("typ") & "</td>")
Jag får upp ett felmeddelande att ')* förväntas...misstänker att det är någon/några "fnuttar" som är fel.
Tacksam för lite hjälp till en glad nyböjare!!Sv: Hör göra en loopad länkning som länkar till olika poster
Sv: Hör göra en loopad länkning som länkar till olika poster
<code>
Response.Write "<td align=""left"" width=""105"">" & objRS("typ") & "</td>"
</code>
Man kan ju även använda '-tecknet. Men det är inte att rekomendera för att Server.HTMLEncode() utgår att "-tecknet är avgränsare.
Det är en säkerhetsrisk att inte formatera utgående värden med Server.HTMLEncode(). Annars kan en hacker publicera ett javaskrip som postar cookies från klienterna. På så sätt kan det ta över sessioner.
Viktigt med säkerhetstänkande. ;o)Sv: Hör göra en loopad länkning som länkar till olika poster
Men det är styrka att lära sig hur man hantera "-tecknet i strängar.Sv: Hör göra en loopad länkning som länkar till olika poster
Vad är det stora felet på Chr(34) annars då? :)Sv: Hör göra en loopad länkning som länkar till olika poster
<code>
strTemp = "Hello World!"
</code>
Och:
<code>
strTemp = """Hello World!"""
</code>
Det enda som skiljer är antalet tecken.
Om du använder Chr() funktionen så får du ju ett funktionanrop för varje "-tecken du vill infoga i strängen. Resultatsträngen från funktionsanropet slås sedan samman med konstanten:
<code>
strTemp = Chr(34) & "Hello World!" & Chr(34)
</code>
Det finns alternativ då en variable används:
<code>
Dim strChr34
strChr34 = Chr(34)
strTemp = strChr34 & "Hello World!" & strChr34
</code>
Vilket i och för sig bara kräver ett funktionsanrop. Men strängvariablen med "-tecknet måste ju i alla fall slås samman med konstanten.
Då är det ju bättre att välja att infoga dem i konstanten. Då slipper koden anropa funktionerna och slå samman. Utan kommer bara hämta konstantvärdet.
Dessutom är det inte så svårt att lära sig det heller. Krävs bara lite logik.
Några exempel:
<code>
strTemp = Chr(34)
</code>
Är lika med:
<code>
strTemp = """"
</code>
<code>
strTemp = "Har du glömt" & Chr(34) & "-tecknet?"
</code>
Är lika med: