Hej, jag postade denna tråd tidigare: Någon form av ActiveX som körs på klientsida, mer kan jag inte säga... Kan inte det där med windows api... Ja det var också min tanke, men jag har ingen direkt koll på hur det skulle gå till, någon som kan förklara lite? Jag kanske är för enkel i mitt tänk, men om det nu är på ett intranät, kan du inte använda någon av dessa? Det var det jag provade i mitt förra försök, med LOGON_USER d.v.s. Problemet är att det inte fungerade, jag satte basic auth. och windows logon på webservern men det hjälpte inte. Hej Andreas, jag vet inte om du jobbar på samma ställe som mig för vi kör också med bullwark och NT4 :-)? Hej copland! Ok, så här är det. Jag tror du har alldeles rätt, det är nämligen NTFS som används och jag skänkte inte det en tanke. Tack för hjälpen, detta ska genast provas. :)klientens windows-användarnamn via asp
http://www.pellesoft.nu/development/forum/view.asp?msgid=77446&forumid=10&sum=1
Problemet är att denna lösning ej fungerade (och dessutom var det ingen .net-miljö så jag modifierade förslaget till att göra inställningen "basic auth." och "windows logon" direkt i IIS), varför vet jag ej, allt som hände var att det kom upp ett fönster som ville ha l/p och domännamn.
Så här ligger det till: Personalen på företaget det gäller loggar in med ett smartcard i en kortläsare av märket "BullWarks" och här blir kortnumret användarnamnet. Nu är det så att jag behöver komma åt detta kortnummer via en asp-sida och tänkte därför att det lättaste sättet var att göra som ovanstående. Miljön är förresten NT4 med det senaste service packet, både i klientburkarna och servern.
Är det någon som har en bra idé på hur man ska göra?Sv: klientens windows-användarnamn via asp
Sv: klientens windows-användarnamn via asp
KLIENTFAKTA:
Användare: Request.ServerVariables("AUTH_USER")
Windows-konto: Request.ServerVariables("LOGON_USER")
Användarnamn: Request.ServerVariables("REMOTE_USER")
Webbläsare: Request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT")
IP-adress: Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
Anropande sida:Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")
Sökt server: Request.ServerVariables("HTTP_HOST")
SERVER-FAKTA:
IP-adress: Request.ServerVariables("LOCAL_ADDR")
Protokoll: Request.ServerVariables("SERVER_PROTOCOL")
Port: Request.ServerVariables("SERVER_PORT")
Typ: Request.ServerVariables("SERVER_SOFTWARE")_
Url: Request.ServerVariables("SERVER_NAME")
Request.ServerVariables("URL")
Sökväg: Request.ServerVariables("PATH_TRANSLATED")
Fil: Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")
Request-metod:Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD")Sv: klientens windows-användarnamn via asp
Ställ in din IIS så att den kör med NT Challenge/Response, att tänka på när du använder NTCR od är att det inte fungerar i NS (du får upp rutan med domän l/P).
Jobbar du på samma ställe som mig så antar jag att ni har NS som standardläsare än?
Jag har dock en egen utvecklad komponent som jag använder för detta som fungere även i NS, den kollar inloggad användare via API mot ip-nummer, Request.ServerVariables(REMOTE_HOST).Sv: klientens windows-användarnamn via asp
Jag gjorde precis så som du sa, alltså valde NTCR och provade dessutom både tillsammans med basic authentication och utan. Jag kände till det att den tekniken enbart fungerar i IE men det ville sig ändå inte, jag fick upp l/p och domän hela tiden.
Fick du det att fungera? För övrigt är jag absolut intresserad av din andra metod, så du får gärna berätta lite mer. :)Sv: klientens windows-användarnamn via asp
När du väljer NTCR måste Anonymous access vara avbockad.
Därefter måste rätt NTFS rättigheter finnas på dom mappar som dina webbsidor ligger på.
Ex: du har en www-root mapp.
Du har valt att köra NTCR
Då måste du ange rättigheter på den mappen till de grupper som ska kunna accessa siten.
T ex, du har en global grupp där samtliga användare finns registrerade, denna gruppen lägger du sedan in i en lokal grupp på din webbserver (jag antar att det redan ser ut som så eller?).
Därefter klickar du upp security fliken på www-root mappen, lägger till din lokala grupp med läs-rättigheter.
Då ska det fungera, tänk bara på att om du har delat ut mappen på nätverket så kan även den gruppen komma åt resurser där om du har standard rättigheter på ditt share: ex everyone : read.
Ang. min komponent, den är anpassad för våran organisation då jag använder mig av fler funktioner i den som kräver en domänkontrollant med ett speciellt namn.
Är det inom SFA du jobbar så kan vi lösa det?Sv: klientens windows-användarnamn via asp
P.S. Nej, jag jobbar inte på SFA faktist, så den lösningen du har använt dig av går nog inte att använda helt problemfritt, men som sagt, jag testar det enklaste först.