Hur mycket kan man ta betalt för ett bokningssystem som jag ska göra till ett taxi bolag. Det ska vara med en databas(sql) och lite sånt. Oj. Svår fråga. Det beror på hur stort programmet är och vad det ska göra, garantier, driftsäkerhet, serviceavtal, antal användare osv. gångra tiden med tre ??? Låter oerhört oetiskt och ett säkert sätt att bli brädad av någon som är billigare ... Förstod att det var iallafall någon som skulle reagera. Problemet är att så gott som alltid så lämnar man för lågt pris första gången man ska skriva en offert. Detta i sin tur innebär att man får arbeta mycket mer än beräknad för att få klart sitt åtagand. Genom, som jag även skrev, "mycket enkelt generaliserat" så hoppas jag JB och andra som läser detta tänker både ett och två varv innan dom lämnar en offert. Man vill ju både tjäna en slant och samtidigt få kunden. :-) Tackar för svaren och ska tänka på vad ni sagt, vi får se vad de säger när jag anger mitt pris.Betalning
Det tar ju några veckor att göra men jag har inte en aning om hur mycket ett företag bruka betala.Sv: Betalning
Mycket enkelt generaliserat. Tror* du att du kan sätta ihop koden på 3 veckor gångar du detta med 3 dvs ca 360 timmar och sen gånger din timpeng.
* Notera tror. Av erfarenhet så går det alltid åt mera tid pga av möten, utbildning m.m.
Skriv en ordentlig specifikation och notera all förändringar utifrån denna. Har alla summor klara ang extra beställningar, serviceavtal m.m. Kör med öppna kort mot kunden så inte kunden blir chockad när projektet är klart osv osv m.m. m.m.
Lycka till!
/JanneSv: Betalning
Vi använder två sätt att prissätta lösningar vi gör
1) Efter affärsnyttan, vad är lösningen värd för företaget?? Hur mycket effektiviserar de sina rutiner och vad tjänar de på det? Detta är i särklass det svåraste sättet att prisa ngt men lyckas man brukar det vara det både kunden och du tjänar bäst på i tidsbestämda uppdrag.
2) Ta en timpeng för varje ARBETAD timme. Detta innefattar möten, systemering, och testning förutom den nedlagda utvecklingstiden. En timpeng är dessutom enkalre att förhandla med en kund.
Support avtal är viktiga, hur länge har kunden garanti på levererad lösning och vad kommer det att kosta efter den tiden? Hur ser uppdateringsplanen ut? Beräknas det behöva tillkomma flera funktioner? I så fall kan det kanske vara intressant med ett ram-avtal .. Sv: Betalning
Och givetvis får man inte vara dyrt.
"Låter oerhört oetiskt ": varför då? Kunden får ett fast pris. Kan fatta ett beslut på goda grunder.
Men som du skriver "Efter affärsnyttan" - är mera oetiskt?
Om kunden kommer med ett förslag på något som ni kan sätta ihop på några veckor och kunden kan spara åtskilla miljoner på detta så ska ni ha en väldigt stor kaka för det? Skulle ni då även vara fruktansvärt billiga om kunden enbart sparade några tudenlappar.... :-)
I punkt 2 håller jag med men om kunden inte riktigt kan det dom ska upphandla så tycker jag det är mer etiskt att lämna ett fast pris på en färdigt produkt än att lämna pris per timme. Oftast vet inte kunden hur lång tid arbetet tar och konsulten skjortar upp kunden ordentlig.
Jag personligen kör med öppna kort mot mina kunder. Lämnar fasta priser, meddelar direkt om priset ökar pga av bla ändringar. Allt så att kunden kan göra en budget och inte blir överraskad när fakturan kommer. Detta har gjort att jag behåller mina kunder.
Har även kört kurser på Cornerstone... :-)
/JanneSv: Betalning
/Johan Birgersson