Hallå Kolla på Paged Media i CSS2. Du kan också sätta en div-tagg runt det du vill skriva ut. Sen genom en länk öppna ett nytt fönster där du med Javascript tar med dig innerHTML på div taggen. Är det inte lättare och bara markera texten och skriva ut markerad text? Fast det är ju inte riktigt lika seriöst... du kan ju alltid använda frames... ha en frame uppe och en under.. den undre innehålelr kontakt uppgifterna Hej,Skriv ut sidan.
Jag har en sida som visar sökresultat, nu vill jag skriva ut dessa resultat. Men jag vill inte skriva ut kontakt formuläret längst ned på sidan, hur gör jag detta?
Exempel:
"knapp" = skriv ut härifrån
Resultatet på sökningen
text
text
text
"Till hit"= men inte längre
Kontakt formuläret
text
/ChristoferSv: Skriv ut sidan.
Gör du en sökning här på Pellesoft så hittar du nog svaret av mig sedan tidigare!Sv: Skriv ut sidan.
/JockeSv: Skriv ut sidan.
Sv: Skriv ut sidan.
Sv: Skriv ut sidan.
Ska försöka förklara....
Först en div tag:
<code>
<div id="PrintArea">
Allt som ska kunna skrivas ut här.....kan vara massor.....
</div>
</code>
Sen ett Javascript som tar med sig innehållet och öppnar en ny tom sida, som vi kan kalla för "printPage.asp", t ex. Lägg detta inom head-taggarna:
<code>
<script language="Javascript">
// Constanter
var WAIT_MILLISECONDS = 1000;
// Globala variabler
var prinWindow, timerId;
function closeAndWait()
{
printWindow.document.body.innerHTML = textToPrint;
printWindow.print();
window.setTimeout("printWindow.close();",500);
// Stoppa timern
window.clearInterval(timerId);
}
function printPage(iWidth,iHeight)
{
textToPrint = PrintArea.innerHTML;
printWindow = window.open("/sökväg/printPage.asp","_blank","width=" + iWidth + ",height=" + iHeight + ",menubar=no,toolbar=no,scrollbars=yes");
// Sätt en timer för att sidan inte ska laddas för snabbt(1 sekund i detta fall)
timerId = window.setInterval(closeAndWait, WAIT_MILLISECONDS);
}
</script>
</code>
Sen behöver man ju klicka på något för att dra igång utskriften...
Så lägg detta någonstans på sidan, t ex ovanför div-taggen:
<code>
<a onClick="javascript:printPage(600,600);" style="cursor:hand;">Skriv ut sidan »</a>
</code>
Vad detta script gör är, i princip, öppnar en popup och tar innerHTML på div-taggen, "PrintArea" och sätter sedan denna text som innerHTML på den nya sidan. Scriptet gör också att, samtidigt som popup-fönstret laddas öppnas printdialog-rutan.
klickar man OK, skrivs sidan ut och fönstret stängs. Klickar man CANCEL, stängs bara popup-fönstret.
Gick detta att förstå....??
Lycka till!
/Jocke