Jag har en access-databas med en kolumn med namnet Ekon. Vad är kriteriet? Vill du ha ut alla med längden = 3 tecken? Men då kommer även andra posten med. Den med ACD. Och de vill jag inte eftersom att de inte finns någon annan post som börjar så. De jag skulle kunna tänka mig: Första och femtposten har, förutom att de är tre tecken långa, ascii-tecken som följer Om du vet att de poster som skall matcha alltid är 3 tecken i längd kanske följande SQL sats kan hjälpa dig: Fredrik Lindberg: Ser ut att fungera korrekt, tackar! Hej igen. Yaho! De fungera =) Ska det var låst till just tre tecken? De kommer att vara ett speciellt antal tecken, men olika från gång till gång.Kolla om liknande post finns
Ekon är en fritext.
Jag vill ha ut alla poster då de finns andra poster med liknande värde i Ekon.
T.ex:
Värden i databasen(ID, Ekon):
1, ABC
2, ACD
3, ABC1
4, ABC5
5, DEF
6, DEF3
Då vill jag ha ut första och femte posten, men inte andra, tredje, fjärde eller sjätte..
/DanielSv: Kolla om liknande post finns
/JohanSv: Kolla om liknande post finns
Sv: Kolla om liknande post finns
SELECT * FROM Tabell WHERE Ekon LIKE Ekon & '%'
Nå sånt? Fast detta fungerar då inte....Sv: Kolla om liknande post finns
A = 65
B = 66
C = 67
obs: små bokstäver har andra tecken
a = 97
b = 98
c = 99
Kan du inte kolla det på något sätt.
Kolla först antal tecken sedan kolla vaje bokstav och se hur många hopp den flyttar sig i asciitabellen...
bara en idé sådär...Sv: Kolla om liknande post finns
<code>
SELECT Left([Ekon],3) AS E, Count(Left([Ekon],3)) AS Ek
FROM Tabell1
GROUP BY Left([Ekon],3)
HAVING (((Count(Left([Ekon],3)))>1));
</code>
Den lista de 3 första tecknen av fältet och grupperar på detta, och sedan väljer den
ut de som förekommer mer än 1 gång.
Mvh
FredrikSv: Kolla om liknande post finns
Men om jag har en liten förklaring till varje rad där, en kolumn med text, kan jag då få ut den texten till utdatan som har 3 teckens längd i Ekon?
Alltså att jag vill ha ut post ID nr 1 och 5´s förklaringar?Sv: Kolla om liknande post finns
Då måste du nog använda dig av en sub-select eftersom du inte kan gruppera
på det tredje "beskrivningsfältet".
Det kan se ut så här:
<code>
SELECT Tabell1.Ekon, Tabell1.Description, Tabell1.Ekon
FROM Tabell1 WHERE (Ekon IN (SELECT Left([Ekon],3) AS E FROM Tabell1 GROUP BY Left([Ekon],3) HAVING (((Count(Left([Ekon],3)))>1))))
</code>
mvh
FredrikSv: Kolla om liknande post finns
Tack så jätte mycket Fredrik! Hade jag kunna gett dig en glass så hade du fått en.
/DanielSv: Kolla om liknande post finns
Om man har:
Göte
Göteborg
Jag tror detta kan funak. Har inte testat.
SELECT Tabell1.Ekon, Tabell1.Description
FROM Tabell1
WHERE EXISTS (SELECT Null FROM Tabell1 Sub WHERE Left(Sub.Ekon, Len(Tabell1.Ekon)) = Tabell1.Ekon) Sv: Kolla om liknande post finns
Ditt förslag gav mig alla poster från tabellen, nån miss någonstans?