Hej! Hej Erik, nu vet jag inte så mycket om et här emn ska du inte ha nått användarnamn och lösenord? Hej och tack för ditt svar! Vad menar du med att 'IISen är tillagd i SQL Server med read/execute'? Vilken användare kör du din IIS-applikation som, dvs vilken användare är det som försöker logga in mot SQL Server? Tanken är ju att skicka med samma användare till sql-servern som är inloggad på klienten, men det blir ju user(null) istället. Har just fått reda på att integrated security inte fungerar om sql-servern och IIS'en är två separata servrar, som i mitt fall.Anslutningsproblem till sql-server via asp med integrated security
Har problem med att koppla upp mif mot en databas på en sql-server via IIS.
Både IIS'en och sql-servern är inställda på att använda "windows authentication".
Strängen jag provar med är:
cst = "provider=SQLOLEDB;network=DBMSSOCN;Integrated Security=sspi;"
cst = cst & "server=sesddb00,12999;database="DATABAS";Trusted_Connection=yes;"
set conn = Server.CreateObject("Adodb.COnnection")
conn.open cst
response.write "Connection OK?"
conn.close
Med detta får jag felmeddelandet "login failed for user '(null)' Reason: not associated with a trusted sql-server connection".
Strängen "trusted_connection=yes" sa ms support-sidor var nödvändig om man får detta meddelande, men det gör ingen skillnad.
Det verkar funka om jag kör koden i ett vbs-script, så det verkar vara nåt på IIS'en som är fel inställt... några tips?
Mvh ErikSv: Anslutningsproblem till sql-server via asp med integrated security
Kan du tala om lite mer hur ditt system ser ut dvs OS?
Dessutom har du lagt till IUSR_Maskinnamn?
mvh
NicholasSv: Anslutningsproblem till sql-server via asp med integrated security
Sv: Anslutningsproblem till sql-server via asp med integrated security
På IIS'en och SQL-servern kör jag win 2000 och sql-server 8.0.
Klienten jag utvecklar på kör NT.
Jag läste nånstans att NT inte klarar av att skicka med token med user-id när man kör NTML, men jag har testat från en win2000-klient också med samma resultat.
Vet inte exakt vad NTML är eller hur man använder det, men vad jag har förstått så ska stängen "Integrated Security=sspi" räcka (samma sak som trusted_connection=true).
Och ja, IIS'en är tillagd i SQL'en som read/execute.
Kollar man i event-viewer på sql-servern så står det att user N/A försökte komma åt resurser, så det verkar som att användarnamnet inte skickas med ändå...
//ErikSv: Anslutningsproblem till sql-server via asp med integrated security
Sv: Anslutningsproblem till sql-server via asp med integrated security
Detta för att slippa "hårdkoda" ett ID och lösen när man sätter upp förbindelsen och dels för att se i loggen vem som varit i databasen.
Men detta verkar vara krångligare än man trodde från början, så det blir väl till att sätta upp ett lokalt konto på sql-servern istället och köra en "vanlig" login...
//ErikSv: Anslutningsproblem till sql-server via asp med integrated security
Får köra med ett lokalt konto på sql-servern istället.
//Erik