Hej. har sökt i forumet och det finns onekligen många som frågat om asp upload. Hittar tyvärr inget svar på en ganska relevant fråga. Hej. Hej. Här har jag strippat koden jag använder rejält. Jag tittade på din länk Fredrik. Jag förstår inte riktigt hur jag får ut endast filnamet på filen jag laddar upp. Jag lyckas få ut filens strolek och hela savepathen osv. Men inte endast filnamnet. '// får tag på filnamnet Hej. Den texten beskriver hur man direkt i ASP koden kan läsa igenom den ström av bytes som skickas från formuläret. Vad jag förstår av din kod använder du en Hej.Förb%#%de Upload!!!
Jag vill ladda upp filer till en mapp. Detta har jag inga problem med. Men samtidigt vill jag mata in filernas (de jag laddar upp) namn och filändelse. Tillsamans med annan text från formuläret.
Mitt stora problem är att fånga namnet på filerna och få in dem i databasen samtidigt. Detta borde ju vara enkelt då det känns som det är en ganska vanlig sak. Jag har en bild, en del textinfo till den osv. Då vill jag ju såklart att id't texten får vid inmnatningen oxå skall tillhöra bilden. Så att rätt text hamnar vid rätt bild osv.
Ja ni hajjar nog. Det kanske finns massa sätt att lösa det på. Men det kraschar för mig hela tiden...
Mvh//RobertSv: Förb%#%de Upload!!!
Använder du ren VB script för att ladda upp filerna? Du måste själv då parsa dig igenom strömmen av bytes med Request.BinaryRead. Browsern skickar då formulär
data i olika delar, en för varje fält i formuläret. Någon parsning av detta sker inte
automatiskt på server sidan. Därför ser du inget i Request.Forms samlingen.
Du hittar mer information i följande artikel på www.15Seconds.com :
http://www.15seconds.com/issue/981121.htm
Mvh
FredrikSv: Förb%#%de Upload!!!
<code>
'Denna del funkar utmärkt
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload.1")
SavePath = Server.MapPath("../../uploads")
Upload.Save(SavePath)
Set File = Upload.Files("FILE1")
If Not File Is Nothing Then
'Obtain file name, Här krashar det
Filename = file.Filename
'Mer kod osv..............
End If
</code>
Jag har använt samma kod för att ladda upp en fil i taget mot ett annat webbhotel och det funkade utmärkt.
Skall kolla upp ditt tips Fredrik.
RobertSv: Förb%#%de Upload!!!
RobertSv: Förb%#%de Upload!!!
strFilename = File.ExtractFileName eller File.OriginalFileName
Ev. att du måste ha med "For Each File in objUpload.Files" loopen ovanför.Sv: Förb%#%de Upload!!!
uppladdningskontroll och då finns det säkert egenskaper i det objektet du kan
använda dig av. Se annat inlägg i den här tråden!
Mvh
FredrikSv: Förb%#%de Upload!!!
Det finns ganska bra dokumentation och exempel på:
www.aspupload.com
//fredda