Hej Global.asa laddas när en sida i din applikation efterfrågas, alltså om den user får timeout och sedan går till en sida, så kommer global.asa att laddas om!! men så blev det inte... jag skrev typ jo, men en ny session startades inte. mao så fanns inte hans användarnamn i Session("anvandare") Hmmm... en ny session borde startas, eller så kanske de fortsätter på den gammla med tömda variabler...Session i Global.asa
Jag har ett litet problem:
Det är så att jag lagrar användarnamn i en Session -
Session("anvandare")=Replace(Request.ServerVariables("auth_user"),"DOMAIN1\","") i Global.asa
..och det går ju fint tills det blir time out på sessionen.
Kan jag få global.asa att laddas om med hjälp av kod? (Det går ju att använda ServerVariables... så fort man vill åt användarnamnet, men det känns lite klumpigt. Dessutom läste jag någonstans att det inte är bra för prestandan att använda servervariables.)
Fungerar inte det kan man ju sätta time-outen väldigt högt. Hur högt kan man sätta den och spelar det någon roll för prestandan?
/peterbladhSv: Session i Global.asa
Du kan sätta timeouten riktigt högt om du vill, prestandan kommer inte att påverkas däremot kommer din applikation att äta mer minne, eftersom du kommer ha usern i minnet en längre tid efter det att usern slutat surfa..Sv: Session i Global.asa
If Session("anvandare")="" Then Response.Redirect "sida.asp"
men inte hjälpte det... eller måste jag formulera mig på nåt annat sätt?Sv: Session i Global.asa
/peterbladhSv: Session i Global.asa
Du kan kolla det genom att skriva ut sessions.id på din sida.asp som man hoppar till när sessionen dör. Om det är samma id som innan sessionen dog så är variablerna bara tömda, en ide då är att inte sätta några variabler i global.asa utan att sätta de på en specifik sida som du hoppar till varje gång session är död eller man loggar in, typ sida.asp.
Förstår du?