Vet någon hur jag skall bära mig åt för att spara en bifogad epostfil på min lokala hårddisk? Hej Du bör skapa en en underkatalog inte skriva direkt i rooten. JAg gissar att det kan vara så att IUSER_DatorNamn inte har rättigheter att Ska/skriva till en fil där du försöker spara den. Jag får inget felmeddelande, den säger att den har gjort det den skall men ingen fil blir sparad varesig på min lokala hårdisk eller på min webbhotells server??????? Som jag ser det så försöker du alltså spara filen direkt i c:\ rooten. Jag har svårt att tro att du verkligen tillåter fulla skapa/skrivrättigheter i den mappen på din server. Meningen är inte att spara den på servern utan på min lokala hårdisk, hemma eller på jobbet eller var som helst. Aha, du vill spara den på den lokala datorn... Koden du kör sparar filen på servern, du kan inte spara filer på klientens disk! Du får lösa detta genom att t.ex. spara filen på serverns disk och sedan låta klienten hämta filen därifrån. Ett annat sätt är att göra såhär: [Streama filer till webläsaren]Dynu.POP3
Jag har fått detta exemplet från Dynu men det fungerar ej.
<code>
Set oPOP3 = Server.CreateObject("Dynu.POP3")
If (oPOP3.Connect("mail.xxxxxxxx.nu","info@XXXXXXXXX.nu", "XXXXXXXX")) Then
Response.Write "Du Är uppkopplad!<BR>"
oPOP3.GetStatistics
If oPOP3.NumberOfMessages > 1 Then
If oPOP3.RetrieveMessage(request.querystring("id")) Then
'If oPOP3.RetrieveMessage(1) Then
If oPOP3.NumberOfAttachments > 0 Then
'If oPOP3.SaveAttachment("C:\", 1) Then
if oPOP3.SaveAttachment("c:\"&oPOP3.GetAttachmentName(1), 1) Then
Response.Write "Attachment " & oPOP3.GetAttachmentName(1) & " saved"
End If
End If
End If
End If
Else
Response.Write "Fel försök igen!"
End If
</code>Sv: Dynu.POP3
Eftersom det är en 3:e parts komponent och koden visar dess funktioner är det svårt att återskapa felet. Vad får du för felmeddelande då och vad händer?Sv: Dynu.POP3
Det är därför du ska skapa en katalog och ge IUSER_DatorNamn rättigheter att skapa och skriva till filer.Sv: Dynu.POP3
Sv: Dynu.POP3
Se till att istället ha en mapp som exempelvis heter c:\inetpub\wwwroot\upload och samtidigt ger skapa/skrivrättigheter till användaren guest/iusr. Sen i ditt script även pekar dit så borde det gå bättre.
oPOP3.SaveAttachment("c:\inetpub\wwwroot\upload\" & oPOP3.GetAttachmentName(1), 1)
Du borde även kontrollera om inte oPOP3 har någon felhanterare och du kan även kolla att du inte skrivit on error resume next på din sida för då får du inga felmeddelanden. Du kan även med FSO testa att skriva ett litet script som skapar en fil i den katalogen från en sida du bygger för att dubbelkolla. Om du kan skapa filen med FSO så kommer även Dynu.POP3 att ha en chans att skapa filerna.Sv: Dynu.POP3
Jag bygger detta åt min fotbollsförening, vi (jag) får många mail som borde läsas av alla i föreningen så jag har byggt upp ett system där jag vidarebefordrar mail till en adress som man via en länk på hemsidan kan läsa mailen som vilken html sida som helst.
Detta fungerar fint, men nu är det bara så att om någon skulle vilja läsa ett bifogat meddelande måste man ju kunna ladda hem det till sin egen hårddisk och läsa/spara det där.
Mvh Mikael BSv: Dynu.POP3
/Johan