Hejsan. Du måste använda dig av paging. Finns sökert radn färdiga kodexempel här på sajten :) Det finns mängder av sätt att lösa sådana problem på! Tackar så mkt..Ska kolla över det...Återkommer om jag inte får rätt på det =)Forum med flera sidor.
Vi har gjort ett forum. Det jag undrar är hur vi ska kunna få våra inlägg på flera sidor..Som det är nu listas alla upp efter varandra..Vi vill ha typ 1-5 på sida 1, 6-10 på sida 2 osv..O dessa sidor ska skapas automatiskt om det finns s många inlägg.
mvh tobiasSv: Forum med flera sidor.
Pelle infliker: Se Artikel [Alternativ till traditionell paging] samt http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/asp_paging.aspSv: Forum med flera sidor.
Jag föredrar att blanda dem alla lite, delvis för att få maximal flexibilitet samt funktionalitet.
I din sqlfråga kan du använda dig av LIMIT. tex...
<code>
set rs = dbconn.execute("SELECT * FROM databas WHERE id >" & cint(strLastpage) & " ORDER BY id DESC LIMIT 5")
' strLastpage är alltså värdet på det senaste numret som du använde dig av i databasen.
</code>
Om du inte blir klok på hur du skall använda det där kan du med lite enklare metoder använda dig av en counter.
tex.
<code>
counter = 0
Do until counter = 5
If rs.eof then exit do
response.write(gästboksinläggen)
counter = counter + 1
rs.movenext
Loop
</code>
Tveka inte att fråga om det skulle vara något mer!
// ericSv: Forum med flera sidor.
mvh tobias