Jag har en databas med c:a 1000 företag. När jag hämtar dessa ur Access2000 databasen och sorterar dessa efter företagsnamnet, så blir företag som börjar på V och W blandade. Som om V och W hade samma "värde". Går detta att lösa med SQL eller blir det (som jag gjort nu) att trixa till i ASP koden? Blir det samma resultat om du skriver samma fråga i ett sql-fönster i din Access ?? Jo, det blir samma "svar" om jag ställer frågan i Access som i ASP koden. Då har du problemet redan där - alltså kan man utesluta att IIS/PWS eller ASP ställer till det. Detta problem med sortering i Access tror jag har funnits i alla tider? Jag kör Jet 4.0. Men det vekar som om det "ska vara" så här. Min Access2000 har inga problem med att sortera v och w.Sorteringsproblem i Access2000
Sv: Sorteringsproblem i Access2000
Det låter konstigt. Jag försökte söka på lite frågor utan resultat, du kanske hittar något som stämmer överrens med ditt fel:
http://search.support.microsoft.com/kb/c.asp?FR=0&LN=EN-US&spr=acc2000
/PelleSv: Sorteringsproblem i Access2000
Jag vill minnas att jag med följande snutt i vb4, kanske vb5, också fick ett sortering fel just med v och w. Vilket jag aldrig lyckades lösa.
Man tycker att nedan sub borde sortera rätt men det blir fel just med v och w. Stavar man ordet med två w så sorterar det rätt. I mitt fall var det en access databas med kemikalier.
Vill minnas att jag hade det så här ungefär?
Private Sub FillList()
on Error GoTo FillChemErr
Set gDs = ChemData.Recordset.Clone()
' Fill top level A-Z
Outline1.Clear
For i = 0 To 25
Outline1.AddItem Chr$(65 + i)
Outline1.Indent(Outline1.ListCount - 1) = 1
'Add names
Do While Not gDs.EOF
If UCase(Left(gDs!ProdName, 1)) = Chr$(65 + i) or LCase(Left(gDs!ProdName, 1)) = Chr$(97 + i) Then
Outline1AddItem gDs!ProdName + ", " + gDs!UnNo
Outline1.Indent(Outline1.ListCount - 1) = 2
gDs.MoveNext
else
Exit Do
Enf If
Loop
Next i
EndOfData:
Exit Sub
FillChemErr:
MsgBox Error(Err)
Resume next
Exit Sub
End SubSv: Sorteringsproblem i Access2000
Kör svensk iofs..
Men om du öppnar databasen och går in under verktyg alternativ så finns det under fliken allmänt nåt som heter sorteringsordning för databas, den ska vara Swedish/Finnish. Samma som sortorder i sql..
Vet dock inte om det går att ändra sortorder på en befintlig databas i access eller om det bara gäller vid skapandet.
Lycka till!