Har tänkt göra en ASP-klon av spelet "Triple Triad" i Final Fantasy VIII Varför inte lägga till ett fält i korttabellen som är foreign-key till spelartabellen? Om det nu är så att alla kort har en ägare, vill säga (eller ligger på bordet). Isåfall kan du ju sätta ägarfältet till exempelvis 0 för de kort som ligger på bordet. vad är foreign-key? En foreign-key är ett fält i en post som relaterar till en post i en annan tabell. Primary key är den/de som är unik för posten. Detrar inte vara det som jag söker efter.. eftersom flera personer ska kunna ha likadana kort...tripple triad klon - joina tabellerna..?
för er som nte vet vad det går ut på så är det så att man har några kort ett kort har 3 sidr oc varje sida ett värde från 1-9 och A =10. om man lägegr ett kort med ett högre värde på en sida än den motsvarande sidan så tar man det kortet.
om en har ett sånt här kort:
2
3 4
5
och den andra lägger ett kort såhär:
2 5
3 4 5 6
5 9
så tar den kortet till vänster eftersom 5 är högre än 4
planen är 9 * 9 kort stor och man turas om att lägga ut kort
nu vet ni lite vad jag vill göra..
så till frågan.. kommer ha runt 100 kort till att börjas med.. hur ska jag hålla ordning på vilken anändare som har vilka kort
har en tabell som heter användare och en som heter kort kort innehålelr alla kort och användare alla användare.. man kommer kunna spela mot varandra och vinna kor av varann och liknande.
För mera info om spelet kolla
http://ffwa.org/ff8/ff8card.htmlSv: tripple triad klon
Dessutom verkar sidan du länkar till anse att spelplanen är 3*3 istället..
Bara ett förslag.Sv: tripple triad klon
glömde nämna att jag använder mySQL databas
menade 3*3 förresten, tänkte fel =)Sv: tripple triad klon
Såhär ungefär:
tblCards
-------------
Car_CardId (primary key)
Car_Value1
Car_Value2
Car_Value3
Car_Value4
Car_Image (om man nu vill ha en bild för varje kort t ex)
Car_PlayerId (foreign key)
tblPlayers
--------------
Pla_PlayerId (primary key)
Pla_NameSv: tripple triad klon
funderar på att ha en maxgr'ns på kort.. typ 50 stycken så gör jag 50 olumner i en tabell och sparar ett kortid i varje.. men hur loopar jag fram det då?