Jag har en tabell i Access där jag bla har två fält ett ”man” och ett ”kvinna” dessa har formatet Ja/Nej. <code> Otroligt … undra hur många ställen man kan ställa en fråga 0400 och få ett svar 0421 Jag förstår inte vad du menar med 0400 och 0421? Nej men jag menar klockan:-) det blev ett konstigt format på min tidsangivelse, jag menar att det är toppen att någon är vaken halv fem på morgonen och kommer med en lösning på mitt problem. Det var kanon/fungerar perfekt och jag förstod.Radio buttons
(anledningen till att jag har valt att använda två fält är för att underlätta uttag av data i korsfrågor och Pivottabeller).
Man registrerar data via ett formulär på intranätet, i formuläret så skall man kunna välja man/kvinna via ”radio button”.
T ex.<code>
<input type="radio" name="kon" value="man">
<input type="radio" name="kon" value="kvinna">
</code>
Det är nu det tar stopp för mej. Jag får inte till det att lagra värdet i olika fält.
Jag tycker att det borde vara så att om värdet =man så skall det vara -1 i fältet man annars 0, om värdet =kvinna så skall det vara -1 i kvinna annars 0.
Men jag får inte till det.
Är det någon som kan förbarma sig över mej så skulle jag bli mycket glad.
Hur skriver jag under ”rs.AddNew”?
/RobertWSv: Radio buttons
Select Case Request.Form("kon")
Case "man"
rs("man") = True
rs("kvinna") = False
Case "kvinna"
rs("man") = False
rs("kvinna") = True
Case Else
Response.Write "Ogiltligt kön angivet!"
End Select
</code>
Eller:
<code>
Dim strSQL
strSQL = "INSERT INTO TabellNamn (man, kvinna) VALUES (" & (Request.Form("kon") = "man") & ", " & (Request.Form("kon") = "kvinna") & ")"
Con.Execute strSQL
</code>Sv: Radio buttons
Ja vad säger man, tack igen Andreas.Sv: Radio buttons
Abtar inte att det är felkoder, utan antingen att jag lämnat fel svar, ett utförligare svar än du förväntade dig eller något helt annat.Sv: Radio buttons
Tack för att du hjälper mej att förstå ASP mm
/RobertW