Hur ska jag göra? Du har ju förklarat hur det ska gå till så det är väl bara att sätta igång? Eller är det någon del du har problem med att lösa? ah... vill alltså jämföra sidorna på korten med motsvarande sida på ett annat kort berorende på hur dom är utsatta. Jag förstår vad du vill göra (tror jag), men vad är det du har problem med? att kolla värdena på korternas kanter och jämföra dom med värdet på ett annat korts kant Hur lagrar du informationen om vilka kort som ligger vart samt vilka värden de olika sidorna på korten har då? tror jag börjar ha löst problemet nu.. Ah, tror jag ser vad du försöker göra, du försöker skapa kortspelet från ff8, eller hur? :) Japp, det är det jag ska göra. Jag skulle nog lägga upp det så här. Förutsatt att flera kan han ha likadana kort. Om alla kort ska vara unika kan man skipa Cards tabellen och lägga den informationen i PlayerCards. Det är så jag har =) förenklade bara allting för att det inte skulle bli så invecklat.. ursäkta att jag inte sa det....jämföra sidorna på korten
har en plan som ser ut såhär
A B C
________
1|__|__|__|
2|__|__|__|
3|__|__|__|
när man lägger ut ett kort på planen så ska sidorna jämföras med dom motstående
varje kort har alltså ett siffervärde på vare sida
om man lägger ett kort i A1 så ska höger sida på det kortet jämföras med vänster sida på kortet i B1 och nedre delen på kortet i A1 ska jämföras med övre delen av kortet i A2..
sparar värdet för varje kant av korten i en tabell.. har ni några bra tips på hur jag ska få det här att funka?Sv: jämföra sidorna på korten
/JohanSv: jämföra sidorna på korten
| 7
|2 4 <---- så ser ett kort ut
| 8
om jag lägger dte här kortet under ett annat kort såhär:
| 6
|9 2
| 5
| 7
|2 4
| 8
så ska det känans av om upp på det nedre kortet är mer eller mindre eller lika som det övre kortets ner del
kanske dåligt förklarat...Sv: jämföra sidorna på korten
om det ligger ett kort på bordet och jag lägger ett brevid det så vill jag jämföra siffrorna på kanterna som är mot varandra
höger sida av kortet till vänster och vänster sida av kortet till högerSv: jämföra sidorna på korten
sparar i en tabell
kortid upp höger ner vanster och position
typ såhär:
kortid = 511
upp = 2
höger = 4
ner = 7
vanster = 6
position = A1Sv: jämföra sidorna på korten
Vart kommer spelet att finnas då det är klart, så man kan spela lite?Sv: jämföra sidorna på korten
http://www.jenovasvittnen.cjb.net kommer man att kunna spela det sen.Sv: jämföra sidorna på korten
Tabell: Cards
Fält: CardId (Långt heltal, Räknare)
Fält: CardLeft (Heltal)
Fält: CardTop (Heltal)
Fält: CardRight (Heltal)
Fält: CardBottom (Heltal)
Fält: CardPicture (Text 255)
Tabell: Players
Fält: PlayerId (Långt heltal, Räknare)
Fält: PlayerAlias (Text 255)
Tabell: Games
Fält: GameId (Långt heltal, Räknare)
Fält: GameStarted (Date/time)
Fält: GamePlayer1 (Långt heltal) -> Players.PlayerId
Fält: GamePlayer2 (Långt heltal) -> Players.PlayerId
Tabell: PlayerCards
Fält: PlayerCardId (Långt heltal, Räknare)
Fält: PlayerCardCard (Långt heltal) -> Cards.CardId
Fält: PlayerCardPlayer (Långt heltal) -> Players.PlayerId
Fält: PlayerCardGame (Långt heltal) -> Games.GameId
Fält: PlayerCardRow (Heltal)
Fält: PlayerCardColumn (Heltal)
Games tabellen håller reda på aktuella spel. Ett kort kan bara ligga på en spelplan. Man kan ju oxå begränsa det så atta man måste välja ut kort för ett spel. Sammanlagda poängvärdet inte får överstiga ett vist värde. Annars kan ju spelare sammala på sg bara bra kort.Sv: jämföra sidorna på korten