filade lite på min sida idag när jag kom att tänka på en sak... Kolla kursen "Visa aktika användare på din sajt" (http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/active_users.asp). Där står hur du gör det. hur vet jag när sessionen avslutas, om användaren exempelvis skriver en annan adress.... Det stämmer att en användares session inte dör direkt för han lämnar din sida, utan det tar en viss tid innan den dör, ställs in på servern. Hej Det är ju: <BODY OnUnload=[händelse]> som gör att det kommer ett nytt fönster då. utförs inte komandot om man exempelvis uppdaterar sidan när man använder onUnload?? Hmm.. det har du rätt i tror jag..hur gör du pelle?
har ett login-system som sparar ett värde i databasen när någon loggar in... detta för att jag ska veta hur många som är inloggade osv
vad jag kom att tänka på var att om någon inte känner för att logga ut, utan istället skriver en annan adress eller stänger webbläsaren, så står ju detta värde kvar i databasen, och användaren räknas fortfarande som inloggad!!
hur gör du för att hålla reda på vilka som är inloggade pelle?Sv: hur gör du pelle?
henrik...
den avslutas väl inte direkt, eller? och då är ju användaren inte kvar på sidan!?Sv: henrik...
Om du inte kan ta den felmarginal som du får så får du det lite jobbigare, det är dock inte omöjligt...
Du skulle kunna ha din site i ett eget fönster utan möjlighet att surfa vidare, om man sedan stänger det fönster så lägger du en rutin i den händelsen som fixar så personen loggas ut...
om du inte vill det, så tror jag man kan kolla till vilken address man surfar precis innan man lämnar en sida, kolla på javascript events, om det visar sig att personen är på väg att lämna din site, så lägger du en rutin i den händelsen som fixar så personen loggas ut...
inga enkla saker att få att fungera direkt men om du inte står ut med felmarginalen så kanske det är en väg att gå...
- MagnusSv: hur gör du pelle?
Vissa xxx sidor har ju så att omman stänger eller lämnar sidan så kommer det nya fönsterupp, dom funkar alltid ju, måsste vara nåt javascript mojs ju .
/jonberSv: hur gör du pelle?
onUnload...
det vore ju inte så bra om man loggades ut när man uppdaterar sidan!Sv: onUnload...
Load är ju när den laddar.. och unload när den laddar ur.. *suck*
Då vete fasen...